Waarom eindigen bijna alle prijzen op een 5 of een 9?

Waarom worden ze niet afgerond?

Ik begrijp wel dat 0,99 een heel stuk goedkoper lijkt dan 1 euro en dat 9,99 een stuk goedkoper klinkt dan 10 euro, maar ik laat me niet misleiden en vind het makkelijker winkelen als prijzen zijn afgerond.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (10)

Je geeft het antwoord zelf al, het lijkt goedkoper..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn psychologische prijzen, maar die ene cent maakt natuurlijk geen bal uit. Het lijkt goedkoper en ja het is ook goedkoper: een paar centen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege het psychologische effect dat het heeft.
Het is zelfs marketing die in leerboeken wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat noemen ze een psychologische prijsbarriere. Bij kleding ligt die barriere bijvoorbeeld bij 99,95, dat wordt echt vele malen vaker makkelijk voor een broek uitgegeven dan 109,95, terwijl het verschil nog geen tien procent is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is psychologisch, zoals je zelf al aangeeft.

Je zegt wel dat jij je er niet door laat beïnvloeden, maar dat doe je wel degelijk - net als ik, net als de rest van de mensheid.

Als de ene winkel iets voor € 9,99 verkoopt en de andere voor € 10,04 - dan scheelt dat bijna niets. Toch associeer je het ene bedrag met "€ 9" en het andere met "€ 10". Of, nog erger, het ene bedrag met "minder dan een tientje", en het andere met "meer dan een tientje". Het gaat niet alleen om dat tientje en de associatie die maakt dat de ene prijs veel goedkoper voelt dan de andere, het gaat ook om de kreet "minder dan" die al duidt op "goedkoop", en de kreet "meer dan" die al duidt op "duur".

Daarom, als één winkel zulke prijzen hanteert, moeten alle andere winkels wel volgen.

Verder is het niet echt makkelijker winkelen. Kijk jij nu echt naar het precieze totaalbedrag? Ik niet. Ik zie aan de kassa wel hoeveel mijn aankopen totaal kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik loop wel eens in de supermarkt voor wat kleine dingetjes en dan heb ik net niet zoveel geld bij me. Moet dan tijdens het winkelen rekenen of ik wel genoeg bij me heb.
Psychologisch denken. Als je 5,99 euro betaalt denk je snel; oh, koop ik, is maar 5 euro, je betaalt 6, maar omdat er nog een 5 in de prijs zit koop je dit sneller. Puur psychologisch, vooral niet goed voor shopaholics!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit helemaal niet misleidend zoals de meeste antwoorden hierboven zeggen, als ik iets voor € 0,99 zie staan, dan zeg ik dat dat een euro kost, en niet 90 cent... Het lijkt mij net zo gemakkelijk als alle prijzen gewoon afgerond op 50 cent of een hele euro zijn, alhoewel ze dan waarschijnlijk eerder naar boven dan naar beneden zullen afronden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psychologisce prijsvoering, dingen lijken goedkoper dan dat ze daadwerkelijk zijn. ga maar op de markt staan met (ik noem maar wat) een kilo appels 3 euro en 3 kilo voor een tientje en dan opletten hoeveel mensen toch die 3 kilo kopen puur omdat het goedkoper lijkt. de mens laat zich af en toe makkelijk foppen met cijfers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is markt-strategie... Alles was precies net geen hele gulden en nu is het net niet precies een hele euro...

Dat is toch wel opvallend, het maakt namelijk niet uit welke munt je betaalt, maar het bedrag maakt uit...
Als je een tientje geeft bij €9,99 dan krijg je nog wat terug in principe, maar als je iets zou moeten kopen en €10,01 en je hebt alleen een tientje bij je, dan heb je een probleem... dus om dat te voorkomen ronden we het af op 99 achter de komma...
En als je een prijs ziet van 9,99 dan lijkt de prijs exact, kost iets E10 dan denk je al snel dat is maar een gok dat ik dat moet betalen en dan wil ik af gaan dingen... En bij 9,99 heb ik die neiging dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad: Psychologische prijsvoering. Je kunt adverteren met: Nog geen 10 Euro.
Maar ja, als je het artikel voor 9,99 bij de kassa cash wilt afrekenen betaal je wel 10 Euro sinds de eurocentjes niet meer gebruikt worden.