Uitkering en samenwonen?

Mijn vriend en ik willen samenwonen.
Hij is nu werkloos dus krijgt een uitkering.
Ik zit nog op school en krijg studiefinanciering.
Als wij gaan samenwonen word zijn uitkering dat minder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan school heb je je handen vol. En dan ook nog een huisje, een huishouden, financiële zorgen? Joh, doe eerst je studie!!!

Het beste antwoord

"thuiswonende" moet alleenstaande zijn

Toegevoegd na 1 minuut:
hier het antwoord,ik deed wat verkeerd

wat voor uitkering heeft hij??
Mocht dit een bijstandsuitkering zijn ,kan er zekers wat veranderen.
als thuis wonende krijg je een bijstandsuitkering van ongeveer 700 euro, voor samenwonende is dat ongeveer 1250 euro/

maar ik kan me niet voorstellen dat zijn uitkering ( als het bijstand is) en jouw studiefinanciering meer dan 1250 euro zou worden.

oke het zou geen vetpot worden,maar ik ben ook in zo’n situatie gaan samenwonen,we hebben ons goed gered,geen schulden gemaakt, en zelfs overgehouden .
Terwijl ik mensen ken die een vet inkomen hebben niet rond kunnen komen.
Het is net wat je gewend bent kwa levensstijl.

Heel veel succes!!niets is onmogeli

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zou eventueel ook in aanmerking kunnen komen ( los van welke uitkering je hebt) huurtoeslag.
En bij bijstandsuitkering een en ander kwijtscheldingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als hij WW heeft blijft de uitkering gelijk, als hij WWb heeft kan hij gekort worden en ben jij in principe verplicht hem te onderhouden.

Toegevoegd na 56 seconden:
Als ik je een tip mag geven, niet doen... totdat je zelf in je levensonderhoud kunt voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik verwacht niet dat zijn uitkering gekort wordt aangezien sf niet als inkomen wordt gezien maar als lening. Maar waarom niet gewoon nog heel even wachten tot hij een baan heeft en/of jij afgestudeerd bent. Een uitkering is geen vetpot sf al helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet jezelf iets beter laten informeren.
Ja,dat is de wet.
Zijn uitkering zal worden aangepast.
(valt onder gezamelijk huishouden)
Sociale Zaken zal ook de thuissituatie komen controleren.
Het is raadzaam( en verplicht!) dat de uitkeringsgerechtigde Soc.Zaken hier op voorhand van op de hoogte stelt.