Mag je in januari 2017 nog salaris over december 2016 overmaken naar levensloopregeling?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Nee. De levensloopregeling is al sinds 01-01-12 afgeschaft. Er kan (zijn allerlei regels voor) alleen nog geld uit het tegoed worden opgenomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Wat is er gebeurd met de levensloopregeling?

Het kabinet heeft de levensloopregeling op 1 januari 2012 afgeschaft. Er is een overgangsregeling die loopt tot 1 januari 2022. Via de levensloopregeling konden werknemers een deel van hun brutosalaris sparen voor onbetaald verlof. Of om eerder te stoppen met werken.
Overgangsregeling levensloopregeling

De overgangsregeling levensloopregeling maakt onderscheid tussen deelnemers die meer of minder dan € 3.000 gespaard hebben.

Minder dan € 3.000 tegoed
Had u op 31 december 2011 minder dan € 3.000 spaartegoed? Dan is dat spaartegoed op 1 januari 2013 vrijgekomen. Uw tegoed is in 2013 in 1 keer uitbetaald.

U betaalde belasting over 80% van het tegoed dat op 31 december 2011 op uw rekening stond. In 2013 betaalde u belasting over 100% van het tegoed dat op 31 december 2012 op uw rekening stond. Een eventuele levensloopverlofkorting is verrekend.
Meer dan € 3.000 tegoed

Had u op 31 december 2011 ten minste € 3.000 spaartegoed?

Dan had u 2 keuzes volgens de overgangsregeling:
   U nam het volledige tegoed in 2013 in 1 keer op. Dit gaf u een fiscaal voordeel: u betaalde belasting over 80% van het tegoed dat op 31 december 2011 op de rekening stond. In 2013 betaalde u belasting over 100% van het tegoed dat op 31 december 2012 op uw rekening stond.
    U neemt tijdens de looptijd van de regeling uw tegoed in delen op. U mag zelf weten wanneer u dat doet en waaraan u het geld besteedt. U kunt doorsparen tot 31 december 2021, het einde van de looptijd. Daarna komt (de rest van) het spaartegoed in 1 keer vrij.

Gevolgen keuze overgangsregeling voor belasting

De verschillende keuzes binnen de overgangsregeling hebben verschillende belastingconsequenties.

80%-regeling levensloop
Per 1 januari 2016 is de 80%-regeling komen te vervallen. Als u na 2015 uw levenslooptegoed vrij laat vallen, betaalt u belasting over het hele levenslooptegoed."
Computoon