Aan de hand van rekenregels van de Belastingdienst. Die worden door de makers van salarissoftware ingebouwd in hun pakketten.

De salarisadministrateur weet op basis van zijn opleiding wat als "loon" moet meetellen. Daarvoor worden codes gebruikt, looncomponenten. Bijv. voor het "gewone" brutosalaris, overwerk, bhv-vergoeding, bonussen, enz. enz.

De salarisadministrateur moet ook ingeven of de loonheffingskorting van toepassing is (geef je zelf op).

Verder moet de software weten of sprake is van week- of maandloon. Of de cataloguswaarde van een auto van de zaak. Of de werknemersbijdrage van een pensioenregeling. Enz. enz.

Als dat allemaal correct is ingevoerd en ingesteld berekent de software "vanzelf" de loonheffing die bij het gegeven fiscale loon hoort. Vroeger was daarvoor een boekje van de Belastingdienst nodig met loonheffingstabellen (je had witte, groene, weekloon- en maandloontabellen bijv.) maar nu heeft software het handwerk overgenomen.
Computoon