hoe is de waarde van de euro ten opzichte van de gulden bepaald?

toen de euro geintroduceerd werd, was de waarde 2,2 gulden. Hoe is die factor 2,2 bepaald?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De waarde van de euro had op 31 december 1998 precies dezelfde waarde als de Ecu. Dit is de European Currency Unit. Dit moet je voorstellen als een mandje met daarin alle munten van Europa. Ook Groot-Brittannië, Denemarken, Griekenland en Zweden zitten in dit mandje. De waarde van de Ecu is gelijk aan een bepaald gewogen gemiddelde van de waarde van een aantal munten uit de EU. Omdat de vier bovengenoemde landen (nog) niet meedoen met de euro, is de waarde van 1 euro iets anders dan de waarde van de elf eurolanden. Sommige mensen verwarren de Ecu met de euro. Het verschil is dat de Ecu een mandje is met verschillende munten en de euro echte munt is waarmee je kunt betalen.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoewel je antwoord deels klopt is dit toch echt een min waard. http://nl.wikipedia.org/wiki/Griekse_euromunten
bamibal
13 jaar geleden
Kun je ook uitleggen waarom, en ook wat die Griekse munten ermee te maken hebben?