Ik kan al 4 maanden mijn salaris niet ontvangen. Wat moet ik doen?

Ik had 4 maanden geleden tijdelijk gewerkt in de thuiszorg. Ik had oproepcontract gekregen en Ik heb dus een maand daar gewerkt maar ik wilde niet doorstuderen in de zorg&welzijn en daardoor ben ik gestopt.

Er stond dit tekst in de oproepcontract: De oproepkracht ontvangt een salaris van €5,54 BRUTO per uur, door de werkgever te voldoen voor of op de laatste dag van de maand.
Eerst hebben ze 143 euro opgestuurd maar ik heb ze gebeld *na de 40. keer bellen hadden ze mij doorverbonden met de administratie*
Ik heb aan mijn oude baas alles verteld dat er fout in zit met de uitbetaling en dat ze tijd hebben om te controleren en zij heeft me belooft dat ze dat gaat doen maar nog steeds heb ik niets van gehoord en ik ben het echt zat. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik heb (zonder overdrijving 70 keer) gebeld ene keer was zij op vakantie andere keer was zij in gesprek andere keer was ze niet aanwezig heeft iemand misschien advies voor mij?

Toegevoegd na 1 minuut:
En nog steeds kan ik haar weer niet bereiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De werkgever is verplicht het loon op tijd aan de werknemer te betalen. Betaalt de werkgever te laat, dan maakt de werknemer aanspraak op wettelijke verhoging.
Dit staat in art. 7: 625 BW. De wettelijke verhoging bedraagt voor de vierde t/m de achtste werkdag, 5% van het brutoloon van elke dag. Voor elke werkdag die volgt, komt er 1% bij. D wettelijke verhoging kan nooit meer zijn dan 50% van het loon.
De wettelijke verhoging is bedoeld als prikkel voor de werkgever om het loon op tijd te betalen. Je kan het best eeen aangetekende brief sturen, waarin je eist dat je loon direct wordt betaald, want tijd genoeg hebben ze gehad, en wijs je werkgever er duidelijk op dat er anders wettelijke verhoging en wettelijke rente is verschuldigd. Om het daadwerkelijk te krigen zou je een loonvorderingsprocedure moeten starten als het loon uitblijft en de rechter zal dan vorderen. Uit jurisprudentie blijkt dat de rechter meestal matigt tot 25 %. De wettelijke rente kan niet gematigd worden.
Je kan dan altijd nog eens bij een bureau voor rechtshulp binnenstappen en advies vragen, dit is gratis en zij kunnen je evtl verder helpen mocht het nog nodig zijn.
Je hebt ook 'sociale raadslieden of gratis adviseurs op internet. Ik denk echter dat de werkgever het zo ver niet zal laten komen nu hij weet dat je op de hoogte bent en het er niet bij zal laten zitten.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Schrijf ze een brief en vertel wat je hebt gewerkt in uren wanneer. Leg uit wat je hebt ontvangen en vraag wanneer je het restant bedrag kan verwachten schrijf deze brief aan personeelszaken.
ronron1212
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je nog geld krijgt.

Stoppen met bellen en langsgaan. Je meldt je daar en zegt dat je niet eerder weggaat dan dat je iemand van de administratie hebt gesproken en misverstand TER PLEKKE is opgelost. Vraag desnoods naar de manager of directeur.

Als men niet wil luisteren en je met alle geweld wil wegsturen zeg je dat je nu geen andere keus meer hebt dat deze zaak uit handen te geven om dan maar via een advocaat je geld te krijgen. Neem dan contact op met een wetswinkel en vraag daar hoe je je recht kunt halen.

Toegevoegd na 58 seconden:
Dreigen met een advocaat kan e.e.a. nog wel eens in beweging brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk of er bij jou in de buurt een bureau rechtshulp of een juridisch loket zit. Zij kunnen jou gratis adviseren en/of voor een kleine bijdrage (ik dacht 20 euro ofzo) contact voor jou opnemen met jou oude werkgever.
Een werkgever hoort binnen uiterlijk drie maanden het loon betaald te hebben. Deze termijn is verstreken. Dus je staat volledig in je recht om tot actie over te gaan.
Ik heb ooit ongeveer hetzelfde gehad. Een brief van bureau rechtshulp was voldoende om ze te laten overgaan tot betaling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou er heen kunnen gaan en iemand vragen die over personeelszaken gaat ,het is voor de eerste keer dat ik zoiets hoord ,nooit last gehad met uitbetaling