Ik ga via het PGB voor iemand het huishouden doen. Ik word door die persoon uitbetaald, hoe regel ik dat met de belasting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dat is nog een heel verhaal. Als jij op 3 dagen of meer bij iemand werkt via een PGB, word je verondersteld om bij die persoon in loondienst te zijn. Jouw PGB-werkgever moet dan de loonbelasting voor jou afdragen aan de belastingdienst.

Als je minder dan die 3 dagen voor deze PGB-houder werkt, kun je als freelancer werken en moet jij zelf opgave voor de loonbelasting doen. De opgegeven website hier onder geeft meer informatie en heeft ook een forum waar je als hulpverlener met je vragen terecht kunt. Een andere goede site is die van Per Saldo (onderste link).

Zorg ervoor dat je de goede zorgovereenkomst invult met je PGB-houder, die vind je op de website van de SVB.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet alles wat je verdient opgeven bij je jaarlijkse aangiften. Je kan dan een aanslag krijgen en moeten terug betalen. Dus houdt geld apart wanneer het over grote bedragen gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor PGB gaat werken dan moet er een contract met jou worden afgesloten. Hierop staat ook je BSN op, je Burger Service Nummer. Voor de belasting.

Je krijgt van de persoon waarvoor je gaat werken aan het einde van het jaar een overzicht van wat je hebt verdient.

Datzelfde overzicht moet de persoon die jou inhuurt ook opgeven aan het Zorgkantoor. Die stuurt het door naar de belasting.

Met PGB kun je nooit zwart werken. Alles wordt geregistreerd.