School prestatie.

Ik zit op HAVO in klas 2.
Ik wil graag over gaan naar HAVO 3 en ik kan het ook wel, maar ik besteed veel te weinig aandacht aan mijn schoolwerk terwijl ik wel heel graag over wil. Ik sta ook veel onvoldoendes en maak ook niet heel vaak mijn huiswerk en leer niet ruim van te voren. Ik weet ook niet hoe het kan maar ik wil echt heel graag over en mijn werk goed doen, maar als ik dan huiswerk maak dan gaat mijn aandacht weer ergens anders naar toe, en als ik leer dan ook.. Weet iemand iets waardoor ik echt meer motivatie krijg...?
En ik weet dat het ook aan mezelf ligt maar ja ik weet niet hoe het kan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Je krijgt motivatie als je goede cijfers haalt, ik zou dus echt wat eerder van tevoren beginnen met leren, en de stof een aantal keren herhalen. Als je over wil zou je er hard voor moeten werken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak voor jezelf een werkschema. Leer altijd twee uur per dag aan je huiswerk en beloon jezelf met iets leuks om te doen erna.
Doe in ieder geval de vakken voor de pauze, zodat je in de pauze nog wat aandacht aan de vakken van erna kan besteden.

Bedenk dat zittenblijven of zonder diploma van school te moeten, er alleen maar toe leidt dat je kans hebt om een looser te worden.
Misschien kan je het leuk leren vinden om betere cijfers te halen dan de gemiddelde leerling in de klas.
Dan krijg je een goed gevoel over jezelf, je bouwt aan zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overleg met je klassenleraar of mentor of er hulp mogelijk is: een soort huiswerktraining waardoor je leert te plannen en in te delen en je concentratie kan oefenen. Dat kan het een stuk makkelijker maken.
Motivatie moet je zelf maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag eens op je school of er huiswerkbegeleiding kan worden gegeven. Eerst huiswerk maken/ leren en dan pas naar huis. Zoiets zou je toch zeker moeten motiveren, omdat je natuurlijk niet te veel uren op school wilt verblijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je aandacht ergens anders naartoe gaat, wat gebeurt er dan? Is de stof saai? moeilijk? makkelijk?
Het is belangrijk uit te zoeken wat voor jou werkt. Je eigen leerstijl te ontdekken. Helpt het om samen te werken? Of juist niet?
Weet je zeker dat er niet iets aan de hand is? Een concentratiestoornis, waardoor je het niet kan helpen dat je afdwaalt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt inderdaad alsof je een probleem hebt. Je wilt echt, je hebt hartstikke goede voornemens, je ziet het belang van goed leren in, je probeert het....maar het lukt niet. En daardoor raak je je motivatie kwijt...en daardoor doe je vaak je huiswerk niet en haal je lage cijfers.
Wat vervelend is dit voor je!

Ik zou je willen vragen: print je vraag en de reacties en antwoorden eens uit en geef het aan je mentor. Je verwoordt het super en het is duidelijk dat je wat hulp nodig hebt. Wat bijles op school, wat extra begeleiding om te léren leren. En vraag aan de mentor of je een gesprek mag met de rugzakbegeleider. Die heeft scherp oog voor als er iets dergelijks aan de hand is. Want die geeft wat extra begeleiding aan leerlingen met dezelfde problemen.

Qua planning, qua overzicht en qua concentratie, dat zijn de knelpunten. Dat zou heel goed kunnen passen in het begrip ADD of ADHD. Kùnnen. Want ik ken je niet en kan daar niet over oordelen. Maar stel dat, dan zou dat uitgezocht moeten worden. Want dan weet je dat het niet aan jou ligt. Maar gewoon in je hoofd, daar is ergens iets anders geprogrammeerd. En dan is dat de kern van het probleem. En je leerproblematiek is het gevolg. Snap je?

Echt goed van je dat je deze vraag stelt. Je wilt zo graag dat het verbetert!

Op naar de mentor! Succes!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
+ voor je vraag hoor!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat als je huiswerk maakt, je aandacht ergens anders naar toegetrokken wordt. Dingen die je kunt proberen zijn:
* Kamer opruimen voordat je begint, zodat je niet afgeleid
wordt door rommel.
* Raam open zetten, of voordat je aan huiswerk gaat
beginnen even luchten, zodat er verse lucht in je kamer
zit ( betere concentratie).
* Vast tijdstip voor huiswerk.
* Goed eten; hersenen kunnen niet denken op een lege maag.
* Laat je een paar dagen voor een toets overhoren door een van je ouders, je ziet gelijk waar de knelpunten liggen.
Beweging, zoals sporten, kan ook helpen om je beter te leren concentreren.

Verder lijkt school natuurlijk supersaai en doe je het niet voor jezelf maar voor je ouders...... probeer dat om te draaien, je gaat voor jezelf naar school zodat je later een baan kan vinden die jij leuk vindt, zodat je je dromen kunt verwezenlijken.

Probeer "ik moet naar school" te veranderen in "ik mag naar school" en het gaat al een stuk beter.

Als je ergens mee zit, ga met een counselor praten, die weet hoe hij/ zij jou het beste kan helpen.

Veel succes ermee!