Waar ga je naar toe Als je baas van de ene op de andere dag je een smsje stuurt dat je niet meer hoef te komen En je baas onvindbaar is ?

plotsklap zonder werk

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Morgen gelijk op de stoep van het UWV

Toegevoegd op 07-06-2009 11:22:44
..en neem de nodige papieren mee

Toegevoegd op 07-06-2009 12:17:35
U kunt zich inschrijven als werkzoekend op de website van het UWV WERKbedrijf (voorheen CWI). U kunt daarna via die website ook een Werkloosheidswetuitkering (WW) aanvragen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Heet dit tegenwoordig niet het CWI?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
euh, ligt eraan hoe lang je gewerkt heb. Maar dat valt op te zoeken. In principe krijg je ww-uitkering vanuit het UWV, dat is een landelijk orgaan, CWI is van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je regelt die uitkering wel via het CWI.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alweer? Het is ook niet bij te houden...

Andere antwoorden (7)

Heb je een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd?
Heb je een conflict gehad waaruit je ontslag voort zou gevloeid kunnen zijn?

Een werkgever mag over het algemeen niet zomaar een werknemer op de stoep zetten.

Ontslagregeling of compensatie is vaak via de rechter op te eisen. Mits je in je recht staat..

Ga eens met een specialist (advocaat arbeidsrecht) praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Direct morgen het CWI bellen om een afspraak te maken, je hebt een nieuwe baan nodig. Vertel aan de telefoon op welke manier je op straat bent gezet, dan kunnen ze je misschien wegens urgentie voorrang geven.

Afgezien daarvan mag je werkgever je natuurlijk niet op zo'n manier op straat gooien. Jammer genoeg klinkt het als een gevalletje 'met de noorderzon vertrokken'. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Ook morgenochtend meteen even bellen.

Heb je geen rechtsbijstandverzekering, dan kun je misschien aankloppen bij een vakbond (moet je waarschijnlijk wel lid zijn of worden) voor advies over het alsnog innen van het salaris dat je ongetwijfeld (al was het maar over de opzegtermijn die je baas in acht had moeten nemen) nog tegoed hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je aanmelden bij het CWI en zeker uitzoeken of je nog iets kunt ondernemen tegen je verdwenen werkgever door middel van bijvoorbeeld een Vakbond. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
CWI, daar moet je je melden en die "helpen"je dan verder zie folder

Toegevoegd op 07-06-2009 12:10:08
OK UWV werkbedrijf tegenwoordig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bel morgen direct het UWV: 0900 - 92 94 en leg je probleem voor. Het CWI bestaat niet meer.
Zij kunnen je vast goede tips geven hoe dit aan te pakken. Waarschijnlijk adviseren je ze ook direct WW aan te vragen, dat moet tegenwoordig digitaal via www.uwv.nl.
Voor het digitaal aanvragen moet je een digidcode hebben (die gebruik je ook voor de belasting). Heb je die niet, of weet je hem niet meer, vraag deze dan al vandaag aan (er zit een link bij uwv.nl waarmee je dat kunt doen. Het kost nl al vijf dagen zo'n ding aan te vragen en hoe eerder je met je WW bezig kunt hoe beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar het CWI
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sms lijkt me niet zomaar een wettelijk communicatie middel. Je baas weet namelijk niet of dat smsje jouw wel bereikt heeft.
Dus probeer 'gewoon' op je werk te verschijnen.

Het wel op je werk komen toont aan dat jij beschikbaar bent voor werk. Er kan je geen verzuim verweten worden. Anders ziekmelden.

Het dwingt je baas ook om tenminste een gesprek met je aan te gaan. Laat weten dat je het er niet mee eens bent en dat e.e.a. schriftelijk moet. Vraag hiervoor advies aan uwv.

Volg ook alle bovengenoemde adviezen (juridisch, UWV, arbo-arts) op.

Uitgaande dat jou niets te verwijten valt (!), is er nog een belangrijk punt!
Was er al een werkplanning voor jou? Werkbesprekingen voor de komende tijd. Zodat jij ervan uit kon gaan dat je voor de komende tijd geen zorgen hoefde te maken en dat je werk had.

Heb je waarschuwingen gekregen dat je iets niet goed deed. Of kreeg je juist lof over je werk, zodat je ook kon aannemen dat je gebakken zat.

Een jurist zal dit niet zomaar doen, maar op grond van deze dingen kun je een ontslag wel degelijk aanvechten.
Zeker als je e.e.a. op schrift/digitaal hebt.

Hier hoort de term: goed werkgeverschap ofzoiets bij.

Toegevoegd op 07-06-2009 12:32:36
Ohw ik zie nu pas 'baas onvindbaar is'

Dan helemaal! Gewoon op je werk verschijnen en doen alsof je neus bloed.
Je mobiel had wel kapot kunnen zijn, dus smsje is onbetrouwbaar.
Dus jij weet helemaal van niks. ;)

Toegevoegd op 07-06-2009 12:33:53
Heel veel succes en moed!!!
Want dat heb je in zo'n situatie wel nodig!!!
Zet uhm op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie tip, bij het niet-accepteren van ontslag (en dat moet je niet accepteren, anders ben je straks verwijtbaar werkloos en kun je fluiten naar een uitkering) hoort ook dat je gewoon naar je werk gaat, of als je op afstand werkt, dat je je beschikbaar voor werk meldt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het antwoord dat ik ook wilde geven. Inderdaad moet je gewoon op je werk verschijnen. Of je moet je baas laten weten via een brief dat je het niet eens bent met de manier waarop hij je 'ontslaat'.
Niet zomaar wegblijven of accepteren dat je ontslagen wordt. Dan krijg je geen uitkering.
Tenzij er een contract met wederzijdse goedkeuring wordt opgesteld. Maar dat is hier niet het geval.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou idd! Overigens zou ik niet reageren op die sms! Het is geen 'officiële' toezegging. Dus je weet gewoon van niks.
Is onwijs lastig. Maar de baas heeft een inspanningsverplichting. Maar alleen op basis van sms echt NIET reageren, gewoon gaan werken.