Kom ik in aanmerking voor bijzondere bijstand of andere hulpmiddelen om meubels te kopen als ik een wajong heb?

Hallo

Ik ben een jonge meid. Ik heb deze week een sociale huurwoning woning gekregen in de gemeente Kerkrade (Limburg).

Ik heb helaas wat beperkingen en daarom heb ik een WaJong uitkering. Nu zit ik sinds enkele dagen in mijn nieuwe woning.

Maar het probleem is dat de woning kaal is, ik heb een betonnen vloer met kale muren geen koelkast, tv, fornuis, wasmachine, bed, bank, tafel etc etc.
Ik heb niet eens verlichting door het hele huis enkel in de badkamer en keuken in de rest van de woning hangen er slechts draadjes uit het plafond.

Het enigste wat ik letterlijk heb is een blauw zeil op de grond met daarop een matras en mijn kleding die in tassen zit.

Ik ben blij dat ik eindelijk een woning heb want ik was een tijdje dakloos hiervoor, maar financieel zit ik erg krap. Nadat ik mijn vaste lasten betaald heb hou ik ongeveer €200,- over per maand voor boodschappen etc het is dus vrijwel onmogelijk om te sparen voor inrichting.

Nadat ik zelf wat onderzoek heb gedaan lees ik dat bijzondere bijstand kan worden aangevraagd als ik een bijstands uitkering krijg van de gemeente. Maar ik zit niet in de bijstand maar heb Wajong.

Aub is er iemand die me kan helpen aan info over wat ik kan doen?
Ik wil graag weten waar ik recht op heb of bij welke instanties ik kan aankloppen voor hulp om mijn woning zo snel mogelijk bewoonbaar te maken, ik heb geen geld en ik kan niet klussen.
Ik ben radeloos

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt mogelijk sociaal krediet krijgen (is een lening) via de gemeente. Bijzondere bijstand wordt bijna niet meer gegeven. Of je koopt spullen op afbetaling. Uiteindelijk moet je wel aflossen, dus je zult in je boodschappen moeten snijden, zodat je geld over houdt. Zijn er vrienden/familie die misschien nog wat oude spulletjes hebben, meubels of pannen/bestek, oude koelkast? Gewoon vragen. Je kunt ook inderdaad bekijken of je recht hebt op toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag). Daarnaast krijg je nog wat vakantiegeld in een jaar, dat je ook kunt sparen. Als je schulden hebt, dan kun je kijken of er betalingsregelingen mogelijk zijn of mogelijk kwijtschelding van een deel van de schuld. En je kunt ook kijken of er iemand van de gemeente je wilt helpen met een budget opstellen. Daar zijn meestal cursussen voor die je kunt volgen. Je kunt bij de gemeente ook kwijtschelding aanvragen voor gemeentelijke belastingen. Dat scheelt je ook een paar honderd euro per jaar. Goedkope meubels, borden, bestek kun je bij de kringloop krijgen. Het belangrijkste is een bed, matras, koelkast, gasfornuis, wasmachine, keukengerei, tafel/stoel.

Antwoorden (2)

Bijzondere bijstand van de gemeente is niet alleen voor mensen met een bijstandsuitkering, maar voor alle mensen met een laag inkomen. De regels zijn per gemeente verschillend. Niet elke gemeente betaalt mee aan woninginrichting.

Meestal geldt er voor eenmalige woninginrichting een leensysteem. Je krijgt dan van de gemeente een lening om noodzakelijke spullen te kopen om je huis in te richten, maar moet dat wel in maandelijkse termijnen terugbetalen. Over de lening betaal je wel rente, dus uiteindelijk worden het dure spulletjes.

Je hoeft niet alles meteen nieuw te kopen. Kijk eens bij de kringloop, op marktplaats.nl of andere sites waar goedkope (soms gratis!) meubilair op staat aangeboden.

Maak ook een afspraak met iemand van maatschappelijk werk of welzijnswerk in jouw gemeente. Die kan met je mee kijken of je wel alle toeslagen en andere mogelijkheden benut die voor jou beschikbaar zijn (huurtoeslag, zorgtoeslag, diverse vormen van aanvullende of bijzondere bijstand van de gemeente, etc.). En of er misschien iets is in je vaste lasten waar je op kunt besparen.

Toegevoegd na 41 minuten:
Je zegt: "€200,- over per maand voor boodschappen etc het is dus vrijwel onmogelijk om te sparen"

Hmm, als je bewust boodschappen doet, sober leeft en geen geld uitgeeft aan allerlei snoep, (fris)drank, sigaretten en kant-en-klaar producten dan kun je prima voor 100 euro per maand boodschappen doen. Dat is dan geen luxe, maar ergens moet je nu prioriteiten stellen. Het zijn keuzes die je zelf moet willen maken.

Als je van de gemeente een lening krijgt voor woninginrichting, dan wordt er ook gekeken naar je inkomsten en wat je per maand zou kunnen aflossen. De gemeente rekent daarbij over het algemeen ook geen 200 euro per maand voor je boodschappen!

Zorg dat je een koelkast, een kooktoestel, een pan, een snijplank en een schilmesje hebt. Je kunt dan zelf met goedkope ingredienten makkelijk een gezonde maaltijd maken. Als je dakloos bent geweest, ben je dat waarschijnlijk niet gewend, maar het gaat je elke maand opnieuw heel veel geld schelen als je zelf je groente snijdt en kookt in plaats van potjes, pakjes en zakjes voorgesneden groente te kopen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Inekez1, Jij zegt: ""prima voor 100 euro per maand boodschappen doen"" 100 euro per maand boodschappen doen? Je woont zeker nog bij je ouders want zo te zien heb jij nog nooit boodschappen gedaan. Of eet jijzelf elke dag 1 rijstkorreltje? Ik vind het echt schandalig hoor dat je zo'n opmerking maakt. @Annacelik Ik neem aan dat je al wat inrichting hebt en anders zou ik je adviseren om een afspraak met een maatschappelijke werker te maken , die kan helpen met dit probleem en bijzondere bijstand voor je aanvragen. Je kunt dit zelf misschien ook wel maar met hulp van andere instanties gaat het sneller en is de kans groter dat je krijgt waar je recht op hebt. Succes !
https://berekenuwrecht.nibud.nl/
hier kun je kijken of je misschien nog ergens recht op hebt, Verder is de bijzondere bijstand behoorlijk uitgekleed tegenwoordig, maar misschien hebben ze in jouw gemeente nog een potje. Bel ze op voor een afspraak of ga er langs.
Die weten ook of er een noodbank, of hoe het ook heet in jouw gemeente is waar je ook geholpen kunt worden met inrichting voor je huis
anneliez
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Hier het aanvraagformulier voor bijzondere bijstand gemeente Kerkrade: file:///C:/Users/Piet/Downloads/Aanvraagformulier%20Bijzondere%20Bijstand2015%20(1).pdf