Waardoor is het enorme prijsverschil te verklaren (zie toelichting)?

Op het gebied van gereedschappen, waatoe ik ook multitools, keukenmessen, overlevingsmessen e.d reken valt het me op dat er tussen de prijzen in de USA en die in Nederland enorme verschillen zitten.

Misschien geldt het ook wel voor andere producten / productgroepen, maar hierbij valt het me nu op.

Voorbeeld is de Esee Junglas (zie afbeelding), een groot mes dat bijvoorbeeld bij daadwerkelijke overlevingssituaties van pas kan komen voor het geschikt maken van hout voor vuur, het creëren van onderdak etc.

In de USA kost dit mes omstreeks de $150,00 in Nederland lijkt de prijs rond de € 230,00 te liggen, dat is ongeveer het dubbele.

Het geval wil dat het onderstaande mes in de USA geproduceerd wordt en dat, net als bijvoorbeeld invoerrechten kan een deel van de oorzaak zijn.

Echter bij produkten die in Azië gefabriceerd worden en daarna naar de USA geïmporteerd is het prijsverschil hier in Nederland net zo dramatisch.

Wat is hiervoor de verklaring?

Toegevoegd na 10 minuten:
P.S. Ik zie wel dat er een vraag over prijsverschil tussen de USA en Europa op het gebied van kleding is gesteld, misschien heeft dat wel dezelfde oorzaak als wat ik hier vraag, maar daar is niet echt een duidelijk antwoord op gekomen. Vandaar dat ik nog steeds benieuwd ben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Wat ik kan bedenken is dat de markt voor overlevingsmessen in Nederland niet erg groot is en in de USA wel. Een handelaar die een dergelijk mes verkoopt, loopt het risico dat ding maanden of zelfs jaren in z'n voorraad te hebben. En dat in voorraad houden kost geld, geld dat bij het bepalen van de verkoopprijs is meegerekend.

Ook voor andere goederen is de potentiele markt in de US 40x zo groot, er even van uit gaande dat men normaal gesproken in het eigen land besteld. Je verkoopt mogelijk 40x zoveel en kunt met lagere marges accepteren om je bedrijf draaiende te houden. Ik kocht onlangs een zonnebril van Serengeti in de US voor 95 dollar, die hangt hier bij de opticien in het rek voor 270 euro.

Kleding idem dito, koop maar eens een Tommy Hilfiger spijkerbroek in de US en dan hier...

Het verschil wordt iets kleiner als je ook de btw meerekent. In de US wordt vrijwel altijd zonder sales tax (btw) geprijsd, omdat deze per staat verschilt. Maar de soms idiote prijsverschillen verklaart dit niet.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Uiteraard zal het iets met de markt te maken hebben, hoewel dit natuurlijk een voorbeeld was en zoals je zelf verderop in je antwoord aangeeft, het gaat duidelijk ook om andere producten. Ik kan het je echter nog sterker vertellen. Fenix is een merk zaklampen, betrekkelijk prijzig, een bepaald model, de LD20 kost in de USA zo'n $60,00, dat zal dan inderdaad excl. sales tax zijn vermoed ik. In Nederland kost hetzelfde zaklampje zo'n €60,00 incl. btw. Uiteraard is het verschil niet zo enorm als bij mijn andere voorbeeld, maar het geval wil dat deze zaklampen (na productie in China) naar zowel de EU als de USA worden geïmporteerd, ook dan kan markt en de grootte ervan een rol spelen natuurlijk, maar ik vind het wel opmerkelijk.
Koopkracht.
Waar mensen meer geld hebben, zijn ze bereid ergens meer voor te betalen. Dus kunnen merken hun prijzen duurder maken, waardoor ze zelf meer winst hebben.
zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus je wilt beweren dat wij hier twee keer zoveel over hebben voor hetzelfde product?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ik beweer wel dat wij er 2x zoveel voor betalen.