Ik ben ambulant hulpverlener en heb een client met een pgb én een bewindvoerder. Wie is eindverantwoordelijk als er fouten worden gemaakt met het pgb?

Cliënt heeft ZIN voor ambulante woonbegeleiding en PGB voor dagbesteding. Voorheen had zij daarnaast een indicatie voor vervoer.

Bij het aanvragen van de laatste indicatie, blijkt nu achteraf, dat zij helemaal geen indicatie vervoer meer heeft gekregen. Niemand heeft dat gezien. Bewindvoering niet, cliënt niet en ik als hulpverlener niet. Zij heeft dus gewoon gebruik gemaakt van de taxi en heeft nu voor ruim 4400,- afgekeurde rekeningen van het zorgkantoor, deze moet zij privé terugbetalen.

Wie is er verantwoordelijk?

graag alleen antwoord van mensen die daadwerkelijk iets van PGB afweten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is geen fout gemaakt met het PGB, maar met de uitvoering van de indicatie zoals die is afgegeven door het CIZ. Er is zorg verleend (taxi) terwijl hiervoor geen AWBZ indicatie is afgegeven (ZIN of PGB maakt in dit geval niet uit). Terecht dat de client een rekening gepresenteerd krijgt van het zorgkantoor, de client is immers zelf aansprakelijk. Maar kon de client dit weten? Waarover heeft de bewindvoerder het bewind gekregen? Indien hij of zij het volledige bewind over alle administratie en de financien heeft gekregen is hij of zij ook verantwoordelijk voor de correcte uitvoering van de afgegeven indicatie. Daar is hij dan voor aangesteld.

Nu blijkt er schade te zijn ontstaan. De client heeft een schuld van 4400 euro omdat de bewindvoerder niet had gezien dat er geen indicatie is afgegeven voor vervoer. Hij of zij was hier wel verantwoordelijk voor als zijnde bewindvoerder.

Nu zegt de wet dit:

"Normaliter is de rechthebbende aansprakelijk voor alle schade, die uit het voeren van het bewind door de bewindvoerder voortvloeien. De bewindvoerder is echter voor de schade aansprakelijk wanneer hij in de zorg van een goed bewindvoerder te kort is geschoten."

De grote vraag is nu: is de bewindvoerder hier tekort geschoten in de zorg voor de client? Dat zal uitgezocht moeten worden. Neem contact op met de bewindvoerder en/of zijn leidinggevende en bespreek het probleem (ook met je eigen leidinggevende).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aanvraag van de indicatie voor zorg wordt officieel gedaan door de cliënt. Ik begrijp dat cliënt dit niet zelf kan doen.
De vraag is nu wie de indicatie heeft aangevraagd namens cliënt.
Is de Bewindvoerder tevens Mentor of alleen financieel bewindvoerder mentor is verantwoordelijk voor het zorgdeel van de cliënt dus ook voor de aanvraag van zorg bij het CIZ

Los van de schuldvraag zou ik meteen een bezwaarschrift indienen , indien dit nog mogelijk is. meestal staat daar een termijn van enkele weken voor.. Wanneer dit niet mogelijk is dan zou ik meteen een nieuwe indicatie aanvragen en dan eentje met vervoer. deze vervangt dan de oude

wellicht is het mogelijk om het met terugwerkende kracht in te laten gaan zodat alsnog het vervoer betaald wordt.
Hier is vaak even telefonisch overleg met het CIZ nodig
hoop dat het goed komt want €4400 is een flink bedrag om even te betalen