Voor hoeveel geld (in euro's) kan ik 100 Belgische frank inwisselen bij de bank?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
100 Belgische franc was vroeger net iets meer dan 5 Hollandse guldens.
Dus dat zal nooit veel zijn, tenzij het een heel zeldzaam biljet is
jc54
5 jaar geleden
Omgerekend zou het nu ongeveer € 2,25 zijn.

Antwoorden (1)

Bij een gewone bank kun je Belgische franken niet meer inwisselen!
De vroegere nationale bankbiljetten en munten (bijv. Duitse marken of Spaanse pesetas) kunnen in de meeste gevallen nog steeds voor euro's worden ingewisseld. Dit wordt uitsluitend gedaan door de nationale centrale banken. De ECB zelf wisselt geen bankbiljetten of munten in.
Enkele centrale banken hebben echter een tijdslimiet gesteld voor het inwisselen van nationale bankbiljetten en munten. Zo kunnen Belgische frank_munten_ na 2004 __niet meer__ worden omgewisseld in euro’s.
https://www.ecb.europa.eu/euro/exchange/html/index.nl.html

Aan de omwisseling van Belgische frankbiljetten tegen euro's is geen einddatum gesteld.
€1 = 40,3399 BEF (Belgische frank)
https://www.ecb.europa.eu/euro/exchange/be/html/index.nl.html
Omgerekend is een biljet van 100 BEF bij de Belgische centrale bank € 2,48 waard.
.
(Bron toegevoegd)
Ik woonde vroeger dicht bij de Belgische grens en herinner mij nog een ander biljet, van 20 frank, waarop de beeltenis van wijlen koning Boudewijn en op de achtergrond het Atomium. Dat biljet (evenals een biljet van 50 frank) wordt in de officiële bronnen niet meer genoemd, en is niet meer bij de centrale bank inwisselbaar:
"De biljetten van 20 frank type 1964 zijn, net zoals de 50 frank-biljetten die twee jaar later uitkwamen, gedrukt in opdracht van de Koninklijke Munt. Ze maken deel uit van een reeks papiergeld die tussen 1927 en 1989 door de Thesaurie werd uitgebracht . De coupures waren altijd van lage waarde, zoals 5, 10, 20 en 50 frank. Het was de bedoeling deze biljetten te gelegener tijd te vervangen door munten en ze kregen dan ook een heel specifieke benaming mee: “muntbiljetten”. Het feit dat de biljetten niet zijn uitgegeven door de Nationale Bank, maar door de Koninklijke Munt, verklaart waarom ze in tegenstelling tot andere biljetten van na de muntsanering van oktober 1944 niet inwisselbaar zijn voor euro’s."
https://www.nbbmuseum.be/nl/2008/06/expo-58.htm