ik werk al meer dan 3 maanden veel boven me contract.(uit vrije wil) moet mijn 7 uur contract dan om gezet worden naar een 38 uur contract?

ik heb van mijn bij baantje in de supermarkt mijn baan gemaakt. omdat ik gestopt ben met school, ik heb een 7 uur contract voor onbepaalde tijd. maar werk al een aantal maanden meer dan 38 uur per week. ik heb ergens wel eens wat gehoord over de 3 maanden regel??? weet iemand hier iets meer over?

alvast bedankt,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je vraagt of het moet, maar wat wil je?

Antwoorden (5)

Je zou kunnen vragen of ze je een fulltime contract willen aanbieden.Als jij vrijwillig die uren maakt dan zijn ze niet verplicht je een fulltime contract aan te bieden.
Maar vraag het ze gewoon dan weet je waar je aan toe bent,want als het straks minder druk is dan hoeven ze je maar 7 uur te laten werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zulke zaken zijn vaak in de CAO geregeld. Vraag of er een CAO is. Maar dan nog zou ik gewoon vriendelijk vragen of je arbeidscontract kan worden omgezet naar een groter contract omdat je het werk erg leuk vindt. Vraag eerst of ze tevreden over je zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is het zogenaamde rechtsvermoeden van een overeenkomst. Het gemiddelde van de voorafgaande 3 maanden wordt dan gerekend als overeenkomst, in jou geval dus 38, alleen, daar moet wel grond voor bestaan. Zijn er bijvoorbeeld seizoensinvloeden dan kan de werkgever zich daarop beroepen en telt het niet.

Praat eens met de manager en vraag hem/haar wat er mogelijk is. Dan maak je meer kans om het goed voor elkaar te krijgen. Als je het eist krijg je misschien een tijdelijke verhoging en daarna niets meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve het antwoord van Jet zou ik volgende nog willen aanvullen. Spreek je werkgever erop aan en laat blijken dat je gepassioneerd bent in je werk. Dat je bijv. graag nog een cursus zou willen doen. Je zou ook een contact met een zgn. bandbreedte oftewel een min/max contract kunnen vragen, d.w.z. dat je bijv. 20 uur per week werkt met een bandbreedt van 10 uur hetgeen kan resulteren in 10 uur per week of 30 uur per week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De werkgever heeft je niet voor niets een 7 uur contract aangeboden. Dit heeft voornamelijk met kosten en risico te maken. Ik denk dan ook niet dat simpel 'vragen'gehonoreerd zal worden. Anders zou de werkgever daar zelf wel mee komen. Heb het zelf ook meegemaakt. Probleem is als je ziek wordt, er volgens contract wordt uitbetaald. Zou je kunnen aanvechten maar dat is een gebed zonder eind.

Dit is een typisch voorbeeld van exploitatie.
Aan de andere kant, een werkgever snijdt zich ook liever niet in de vingers met contracten. Jammer is alleen dat de goeie altijd lijden...

Ik zou ook zeggen: vragen, maar weinig kans.