Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hallo wij werken met machines miniheistellingen weliswaar onder de 10 ton maar we hijsen wel tot 1,8 ton hebben we hijsbewijs of papieren nodig

wij hijsen ook met een autokraan 15 ton zonder papieren alles word bij ons gekeurd maar het lekt wel en er word zelf aan gelast mijn vraag waar kijken die keurmeesters naar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
602

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Wat ik kan vinden =: "In het arbobesluit is het hijsbewijs verplicht gesteld voor hijskranen en funderingsmachines met een capaciteit groter of gelijk aan 10 ton meter".

Volgens mij, als je dus de capaciteit hebt, dien je er ook een hijsbewijs voor te hebben, ook al worden die lasten niet getilt. Daarnaast moeten de hijsstellingen minimaal om de 2 jaar gekeurd worden door een keurmeester. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een motorboot, als je de capaciteit hebt, moet je een vaarbewijs hebben, ook al vaar je nooit zo hard.

Misschien is er een mogelijkheid om de capaciteit van de kranen te verminderen als er toch niet zoveel mee getilt wordt?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding