Hoe kan het dat er verschil is tussen het jaarinkomen op mijn laatste loonstrook en het bedrag dat door de hypotheekadviseur is uitgerekend?

Het verschil is iets meer dan 1500 euro.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk omdat je hypotheekadviseur niet de overuren en of andere extra betalingen heeft meegerekend (die staan immers niet vast) , of je hebt een hoger uursalaris gekregen en dat heeft hij uitgesmeerd over het hele jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de reactie, maar de hypotheekadviseur komt juist op een hoger bedrag uit dan dat nu op mijn jaaropgave staat. Terwijl het bedrag van de adviseur het enige juist lijkt. Ik dacht dat het misschien met belastingaftrek te maken had?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarvoor lijkt me 1500 te weinig, heb je geen salarisverhoging gehad dit jaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, geen salarisverhoging en zelfs geen CAO-verhoging dit jaar.
Je hypotheekadviseur heeft je jaarsalaris uitgerekend op basis van de gegevens die jij hem verstrekt hebt. Waarschijnlijk je bruto maandsalaris x 12 plus 8% plus eventuele eindejaarsuitkering. Eventueel extra inkomen dat je hebt opgegeven zou ook kunnen.

Je werkgever heeft op je laatste loonstrook neergezet wat je brutoloon is geweest het afgelopen jaar. Dat bedrag is dus correct en daar moet je van uit gaan.

Er zijn een hoop zaken die van invloed zijn op je brutoloon. Als je brutoloon in werkelijkheid lager is dan de hypotheekadviseur heeft berekend dan kan dat (ervan uitgaand dat hij geen fout heeft gemaakt) een aantal oorzaken hebben:

- je bent niet een heel jaar in dienst geweest;
- je hebt in de loop van het jaar salarisverhoging gekregen (als je dan 12 keer je laatste salaris doet kom je hoger uit dan als je bijvoorbeeld 9 keer je oude salaris neemt en 3 keer je nieuwe);
- je hebt gebruik gemaakt van een uitruil van salaris met belastingvoordeel (bijvoorbeeld spaarloon, levensloop, fietsproject enz enz).

De laatste categorie zorgt ervoor dat je brutoloon lager wordt. Dit brutoloon dat je inlevert wordt gebruikt om netto betalingen te doen ten gunste van spaarloon, levensloop, fietsproject).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hypotheekadviseur heeft, neem ik aan, de berekening gedaan voordat het jaar voorbij was. Het is dus een schatting.

Het leuke aan schattingen is dat ze nagenoeg NOOIT voor 100% correct blijken te zijn.

Misschien heb je dit jaar opslag gekregen (+1.5% via de CAO, trede erbij?), heb je een leuke bonus ontvangen, ben je iets meer gaan werken, of heb je nog een andere verdienste...

dat kan zo een adviseur natuurlijk nooit allemaal voorspellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat zou betekenen dat de adviseur láger zou moeten zitten en dat is niet het geval. Hij zit 1500 euro hóger. En van bonussen etc. is geen sprake. Wanneer ik mijn maandsalaris x 12 + 8% + dertiende maand (staat gelijk aan het maandsalaris van december 2009) op hetzelfde bedrag kom als de adviseur.