Moet je een afgekochte polis ook opgeven in je aangiftebiljet?

Ik vond laatst een oude polis, die al jaren premievrij was. En ik heb deze afgekocht. Er waren diverse betalingen en loonbelasting van ingehouden. En wat over bleef, werd gestort op mijn bank. Dus is er al belasting over betaald

9 jaar geleden
1.2K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
ik zou het doen, wellicht krijg je een deel van je belasting terug
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verhaal over de polis klopt m.i. van geen kant. Een polis, die premievrij is kan worden afgekocht. Maar het is niet mogelijk, dat daaraan vooraf diverse betalingen waren gedaan en loonheffing was ingehouden. Volgens mij hebt u het over een soort van lijfrentepolis waarvan de expiratiedatum al was gepasseerd. Die polis dient u te gebruiken voor een lijfrente. Zo niet dan moet u het volle pond betalen omdat u in het verleden =aftrek= van betaalde premie hebt genoten( of hebt kunnen genieten). Is het laatste niet het geval, dan is er wellicht spaken van de saldo methode.

Antwoorden (3)

Die moet je ook opgeven. Loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Met je inkomen op de jaaropgave doe je precies hetzelfde: dat vul je ook in in het aangifteprogramma. Dat rekent alles door en dan weet je of je nog wat moet bijbetalen of nog wat terugkrijgt.
Computoon
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
+
Als het bedrag is bijgeschreven op je bankrekening, dan wordt dit automatisch meegenomen in saldo per 31 december/1 januari. Bovendien wordt bij afkoop inderdaad niet het brutobedrag uitgekeerd, maar het nettobedrag (na dat alle verplichte inhoudingen er al af zijn).
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Het gaat om het deel dat inkomstenbelasting heet en of dus het netto bedrag moet worden opgegeven en de ingehouden belasting. Dat het op de rekeningstaat is wel duidelijk.
fisbel
9 jaar geleden
We geven natuurlijk het bruto bedrag en de ingehouden belasting op in de aangifte.
Het netto bedrag krijgen we op de rekening uitgekeerd. Waarna dit bedrag hoogstens nog een rolletje speelt voor de box3 belasting.
Ja, maar de betaalde premies mag je aftrekken van het bedrag wat je ontvangen hebt.
Kijk verder even bij de bron.
Suc6
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Dat is nu juist de clou die heb je al afgetrokken bij het opbouwen van de polis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké dan moet je het verschil idd opgeven bij je aangifte.
ronron1212
9 jaar geleden
welk verschil?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had toen van de belasting gehoord dat je het verschil tussen wat je hebt betaald aan premies en je ontvangen hebt, op moet geven bij je aangifte.
Mocht je meer premies hebben betaald dan je ontvangen hebt, hief je niets op te geven. Maar noteer het wel bij je eigen kopie van de aangifte mochten er later toch vragen komen.
Computoon
9 jaar geleden
Van de site van de Belastingdienst:
"Ontvangt u een afkoopsom van een verzekeraar, bank of beheerder van een beleggingsinstelling? Dan moet u over de afkoopsom inkomstenbelasting betalen. Maar eerst zal de verzekeraar, bank of beheerder van een beleggingsinstelling loonheffing inhouden op uw afkoopsom. Die loonheffing verrekent u in uw aangifte inkomstenbelasting." "Hebt u alle betaalde premies voor uw lijfrenteverzekering of stortingen op uw bancaire lijfrente (lijfrentespaarrekening of lijfrentebeleggingsrecht) volledig afgetrokken? Dan wordt de afkoopsom die u ontvangt volledig belast." "Hebt u de premies die u hebt betaald of stortingen die u hebt gedaan, (gedeeltelijk) niet afgetrokken? Dan wordt daarmee rekening gehouden bij het berekenen van de belasting die u moet betalen over uw afkoopsom. Dat gebeurt op een vergelijkbare manier als bij de saldomethode voor lijfrente-uitkeringen." "Met een 'Verklaring niet afgetrokken premies of bedragen' (ook wel saldoverklaring genoemd) kunt u uw verzekeraar, bank of beheerder van een beleggingsinstelling laten weten hoe hoog het bedrag is van de door u niet-afgetrokken premies of bedragen. Deze verklaring vraagt u aan bij uw belastingkantoor en kunt u aan uw verzekeraar, bank of beheerder van een beleggingsinstelling geven, vóórdat deze tot uitkering overgaat. Bij het inhouden van de loonbelasting wordt dan de saldomethode toegepast." Hebt u een 'Verklaring niet-afgetrokken premies of bedragen' van ons gekregen? En geeft u deze saldoverklaring aan de verzekeraar, bank of beheerder van een beleggingsinstelling voordat de uitkeringen ingaan? Dan houdt deze bij de loonheffing al rekening met uw niet-afgetrokken premies of stortingen. Omdat deze al zijn verwerkt in uw jaaropgaaf, kunt u de bedragen van de jaaropgaaf overnemen in de aangifte. U betaalt pas belasting over uw uitkeringen als het totaalbedrag hoger is dan het bedrag van de premies of stortingen waarmee in de saldomethode rekening kan worden gehouden."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt gelijk, computoon, ik ben in de war met een andere kapitaalijfrente verzekering. Daar mocht en had ik de premies niet afgetrokken van de belasting.
Mijn excuses..
Dus hierbij moet je alles opgeven bij je aangifte.