hoe kan ik een huis en uitkering aanvragen als ik terug naar nederland wil komen?

ik woon voor de laatste 8 jaar in ierland, maar nu wil ik terug naar nederland komen.
ik heb 4 jonge kinderen nu ook, hoe kan ik zo snel mogelijk een huis krijgen en een uitkering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

In het geval van een koophuis, krijg je geen uitkering.

Schrijf je in bij een familielid, ergens waar je kunt logeren voor een paar maanden. Voorts ga je werk zoeken voor de schooltijden. Laat de kinderen een school bezoeken waar buitenschoolse opvang is.
Voor het zoeken van een woning zul je ook alle zeilen moeten bijzetten. Zowel bij woningdirect.nl als bij de woningstichting in de plaats waar je logeert, je inschrijven.
Bij onze woningstichting is de wachttijd 5 jaar.

De uitkering krijg je pas als je actief naar werk zoekt, en een vaste verblijfplaats hebt.
Als je inwoont, heeft dat weer kortingen op je uitkering ten gevolge.
Waar je wel onmiddellijk recht op hebt, is kinderbijslag. Die vraag je aan bij de Sociale Verzekeringsbank.
Hebben de kinderen ook een Nederlands paspoort? Anders moet je daar via de IND ook nog aandacht aan schenken.

In Zeeuws Vlaanderen en in Groningen zijn de meeste huizen, maar het minste werk.

Veel sterkte.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wel onmiddellijk bij de gemeente inschrijven, maar dat wist je wel, denk ik.
Ook een BSN nummer aanvragen, voor jou en de kinderen.
En een Nederlands bankrekeningnummer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank u wel.

Andere antwoorden (6)

Je zult je eigen moeten inschrijven bij een woningbouwvereniging of een huis kopen.Als je een woning hebt en dus een vast adres kun je je uitkering aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inschrijven bij woningbouwverenigingen, je kan ook bij makelaars op de site kijken, deze bieden vaak ook huurhuizen aan, maar zijn wel duurder dan via een woningbouwvereniging. Voordeel van huren via makelaar is dat je in de regel snel een woning hebt, via woningbouwvereniging kan het soms jaren duren.
Of je gaat kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je arbeidsongeschikt? Begin eens met flink te solliciteren vanuit het buitenland voordat je aan een uitkering denkt.

Je krijgt als je uit het buitenland terugkeert, geen urgentie voor een huurwoning. Probeer dus voorlopig onderdak te krijgen bij familie of vrienden, en ga van daar uit op zoek naar betaalbare woonruimte.

De gemiddelde inschrijvingsduur voordat je een woning krijgt toegewezen is ongeveer anderhalf jaar, de tussenliggende periode zul je dus zelf moeten overbruggen.

Je hebt wel als voordeel dat er momenteel veel koopwoningen leeg staan die geschikt zijn voor tijdelijke bewoning. De regels voor de verhuur van te koop staande woningen zijn versoepeld waardoor verkopers het nu ook eerder aandurven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eerst meer eens aan werken gaan denken, nu het in ierland slecht gaat terug komen en hier op je reet gaan zitten is geen optie.
kinderen naar school, en je schouders er onder zetten.
de huizen zijn hier nu zeker niet voor het oprapen.
je moet eerst maar eens bij je eigen gaan afvragen of het wel gaat werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een uitkering ? Het lijkt me het meest voor de hand liggend dat je in eerste instantie op zoek gaat naar een baan. De tijd dat jonge moeders automatisch in de bijstand kwamen ligt inmiddels al meer dan 8 jaar achter ons. Je wordt nu in eerste instantie geacht zelf voor werk te zorgen.

Je zult vermoedelijk iemand moeten vinden die bereid is de eerste tijd borg voor je te staan, zodat je op zoek kunt naar de bestaansmiddelen die je hier nodig hebt. Of vanuit Ierland solliciteren, wat natuurlijk niet makkelijk zal zijn.

Is het inkomensplaatje rond, dan kun je op zoek naar een woning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het beste dat je informatie bij een sociale instelling kunt vragen, zoal SVB e.d. zal niet gemakkelijk zijn!!

De vraag is heb je zelf wat opgebouwd, of kom je echt met niets?

Verder is al gezegd waar je evt. kunt huren of kopen

Succes!!