Vanaf welk bedrag op je spaarrekening kan je rentenieren met per jaar aan rente hetzelfde bedrag als een modaal inkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, je zou de aanstaande Staatsloterij gaan winnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hehe :D

Antwoorden (5)

Modaal is ±30.000, dus 3% rente van 1 miljoen is voldoende.
ECHTER... Die 30.000 wordt elk jaar minder waard... Dus in de praktijk: houdt 't maar op 2 miljoen.

Toegevoegd op 02-06-2009 20:19:20
Hmm... Er komen ingewikkelde formules aan te pas zoals in 't plaatje hieronder. Ik geloof dat die nog niet eens ingewikkeld genoeg is (lees: alle variabelen bevat).

Toegevoegd op 02-06-2009 20:57:15
Ik heb wat gespeeld in Excel. Stel dat er 3% inflatie en 3% rente is; je 1 jan 2009 begonnen zou zijn en dat je 30.000 wilt opnemen na 't 1e jaar en elk jaar daarop het bedrag waarmee je 't zelfde kunt kopen, en dat je verwacht tot 2080 te leven. Dan kom ik op €2.067.962,- als startbedrag en dan houd je 7 euro over en neem je in 't laatste jaar €237.535,- op (wat dan evenveel waard is als die 30.000 in 't begin).

Enfin, als je uitgaat van iets andere waarden (allemaal erg natte-vinger werk natuurlijk - en stel dat je je geld op de Ice-save bank had gezet...), komt er weer een heel ander startbedrag uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar niet genoeg om ieder jaar 30.000 te beuren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel die 1 miljoen als de rente ervan wordt elk jaar minder waard door de inflatie. De rente kan wel iets hoger worden als de inflatie stijgt, maar nog steeds geldt dat 't miljoen (en dus ook 't gedeelte wat je ervan aan rente van krijgt) minder waard wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de rente 3% is en de inflatie ook, zal je gespaarde bedrag altijd evenveel waard blijven. Je kunt dan niets opnemen. Tenzij je je levensduur al kent. Dan kun je wel opnemen, en het zo uitkienen dat er op de datum van je dood nog net genoeg over is om de uitvaart te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rota heeft 't wel goed uitgelegd. Inderdaad, als je na 1 jaar 3% opneemt en de inflatie was ook 3%, dan staat er nog steeds 1 miljoen maar dan is die 1 miljoen wel 3% minder waard van 't jaar daarvoor.
Die 30.000 die hebt opgenomen is dan nog maar 29.100 waard t.o.v. van wat 30.000 in 't jaar daarvoor waard was.
En na paar jaar tikt 't waardeverlies al veel harder aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je zegt klopt niet mmm. Eerst krijg je 3 % rente over 1.000.000 = 30.000 Dus dan staat er 1.030.000 op je rekening. Alleen door de inflatie is die 1.030.000 3% minder waard geworden = -30.900 Als inflatie en rente gelijk zijn wordt het geld dus altijd minder waard. Maar dat betekend niet dat er nog steeds 1 miljoen blijft staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of snap ik je nou verkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je moet vermogensbelasting etc. ook niet vergeten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
krijg je maar 1 keer rente per jaar dan?: ik dacht dat dat ieder kwartaaal was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Of snap ik je nou verkeerd."
Ik denk 't wel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk aan annuiteiten.... aaaargh....
* C4th rent gillend de deur uit, weer terugdenkend aan het examen Economie II lang geleden.
Veel meer, vermoed ik... Je wilt het volgende jaar ook weer rentenieren... Dus je moet ook nog eens de waarde van je vermogen met het inflatie- en devaluatie-nivo laten stijgen... Ik denk dat je 10 miljoen nodig hebt om een aantal jaren achter elkaar door te rentenieren... Één jaar is makkelijk uit te rekenen, maar bij voortduring is veel lastiger...

Zo simpel is dat niet... En gelukkig zit ik niet met zo´n probleem...

Toegevoegd op 02-06-2009 16:52:36
En dan nog MOET je je toch nog aan je budget houden elk jaar... VRESELIJK...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"En gelukkig zit ik niet met zo´n probleem…"
+1
Het gaat er om wat je jaarlijks netto netto hebt want spaargeld is in principe belastingvrij. Dus ik denk dat als modaal circa 30.000 bruto is. dan zou je met 20.000 uit moeten kunnen komen. Aangezien een aantal banken op dit moment 4% bieden kun je al normaal leven met een bedrag van 500.000 euro maar dan is het nog wel een beetje behelpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Tom;

Beetje bizar idee; een miljoen of twee op de bank hebben en leven van een modaal inkomen. Ik zou er dan toch liever een baan naast hebben. Hoeft niet fulltime en ook niet hoogbetaald te zijn, maar dat geeft net wat meer financiële vrijheid. Of op een andere manier dat geld voor me laten werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt er ook vanaf op welke bank je je geld hebt staan. IceSafe zal lastig worden :)

Ik geloof dat MoneyYou momenteel de hoogste rente biedt van net over de 4%, terwijl het merendeel van de banken momenteel nog onder de 3 zit.
Scheelt per miljoen toch leuk 10.000 Eurie...