Als je iets op Marktplaats wilt verkopen, hoe pak je dat dan het best aan?

Ik heb nog nooit iets op Marktplaats of eBay verkocht of gekocht. Heb echter wel spullen die weg moeten en dacht nu aan verkopen. Geef je mensen je gironummer waar ze het geld dan eerst op moeten storten? Laat je ze aan de deur komen; zo ja, moet je ze dan binnen laten? Ik kocht laatst na een tip van iemand een boek van een handelaar in 2de hands boeken en ging erheen om het te halen en betalen. Die man handelde de transactie bij onze auto af. Is dat standaard?
Graag tips hoe je dit het beste aanpakt. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

Ik sluit mij aan bij bovenstaand antwoord behalve het gevoel vind ik helemaal niet belangrijk maar wel het verstand. :)

Ik verkoop alles altijd aan iedereen al 5 jaar lang en het gaat altijd goed, ik doe geen onderzoek naar de koper aangezien ze toch eerst het geld over moeten maken dus kun je ook niet geflest worden.

Ik ben ook zo'n iemand die standaard niet aan het buitenland verkoopt (nigeria natuurlijk nooit)

Maar laatst verkocht mijn vader iets aan iemand uit spanje, de koop was helemaal goed gegaan binnen europa is waarschijnlijk redelijk betrouwbaar.

Wat een standaardregel is in handel doen. wil je er echt 80 euro voor hebben maak je vraagprijs dan 90 of 100.

als mensen om je "vraagprijs"vragen, bedoelen ze dus ook wat je ervoor vraagt, er zit dus een verschil tussen de vraagprijs en de uiterste prijs. als mensen gelijk om de uiterste prijs vragen bedoelen ze dus meteen je bodemprijs waar je niet onder gaat zitten.
maar daar bieden ze dan ook nog vaak op.

Altijd wat boven de prijs gaan zitten omdat mensen graag willen onderhandelen over de prijs.

daarnaast moet je nooit kijken wat jij voor iets betaald hebt als je het wil verkopen maar je moet kijken naar wat het werkelijk waard is. Er zijn namelijk mensen die bijna geen verlies willen maken op iets wat ze gekocht hebben, maar zo werkt het niet, vaak raken mensen hun handel dan niet kwijt omdat ze te star vast houden aan de nieuwwaarde en gaan daar dan maar ietsje onder zitten en daarmee zitten ze vaak dan ver boven de werkelijke waarde. tweedehands spul is ook tweedehands, geen garantie vaak, gebruiksporen etc.

Ook een ongeschreven regel op marktplaats is dat degene die het wil kopen eerst het geld overmaakt, als het geld binnen is verstuur jij het.
Nooit andersom, je verstuurd het nooit eerst maar krijgt eerst het geld.

houd er rekening mee dat je de verzendkosten doorberekend en deze niet zelf betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zorg in elk geval dat je goeie foto's maakt en een duidelijke omschrijving.

De keren dat ik wat verkocht, liet ik de mensen aan huis komen, ik zorgde ervoor dat het gekochte object al klaar stond in de hal, en ze konden het zo in de auto laden.
Vervolgens de betaling contant.

Toegevoegd na 57 seconden:
Het verschilt natuurlijk wat het makkelijkste is, als het iets kleins is, kun je het opsturen
Als het iets groots is, kun je er bij zetten dat ze het moeten ophalen, of dat je het brengt voor zoveel euro.
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is aan de deur verkopen het meest veilig en betrouwbaar. Het is verschillend per verkoper of ze je binnenlaten of niet. Dit hangt af van de koper en van waar het te kopen product zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt drie mooie foto's van het artikel.
Liefst vanuit diverse posities en/of detailfoto.

Op Marktplaats maak je een account aan (dat wijst zich vanzelf)

Je zoekt de rubriek op waar jouw artikel in past. Je hebt b.v. een bankstel, die zet je onder 'Huis en inrichting' bij Banken en bankstellen.

Omschrijf op een aantrekkelijke manier je product, maar maak het niet mooier dan het is. Plaats je foto's en geef aan of ze mogen bieden of dat je er een vaste prijs voor wilt hebben.

Daarna gaan mensen of bieden of ze bellen/mailen je.
Je kunt nu onderhandelen.

Kleine artikelen kun je per post opsturen. Zet dan duidelijk in de advertentie voor wie de kosten zijn. Zorg altijd dat je eerst je geld binnen hebt voordat je wat opstuurt.

Maak duidelijke afspraken met de koper en noteer zijn gegevens.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste kun je werken met contante betaling, mensen vertrouwen het vaak niet als ze geld vooruit moeten storten.

Tip: vermeld geen telefoonnummer, maar laat mensen eerst bieden en als je dan de juiste prijs krijgt, mail je de bieder je telefoonnummer (Hallo ..., ik zag je bod op mijn .... op Marktplaats. Ik ga akkoord met je bieding. Als je me belt op onderstaand nummer, spreken we iets af voor het ophalen.)

Als ze dan bellen, zijn ze echt geïnteresseerd en komen ze de spulletjes eigenlijk altijd wel ophalen. Zo liggen je adresgegevens ook niet meteen op straat.

Verkopen doe ik meestal aan de voordeur, ze hoeven van mij niet perse m'n hele huis door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een advertentie plaatst zonder foto,dan wordt deze gewoon overgeslagen door de meeste mensen.
99,9 procent is tegenwoordig met foto.
Ik ben in mijn geval al bij honderden mensen geweest om wat te kopen.
En niks dan goede ervaringen,vaak met koffie toe.
Ook als je wat wilt verkopen,kies er dan voor dat de persoon eerst het geld overmaakt op jouw rekening.
Stuur pas dan wat op.
Als het pakket niet door de brievenbus past,dan krijg je een track en trace code mee.
Een bewijs dat je het pakket opgestuurd hebt.
Tevens kan de geadresseerde nadat jij hem de code gemaild hebt zijn zending volgen.
En als ik wat verkoop dan mag de koper gewoon bij mij binnen komen.
En dat zijn vaak gewone mensen,en die kunnen nog koffie krijgen ook.
Maar veel mensen zijn ook wantrouwig tegenover mensen die ze niet kennen.
Omdat je tegenwoordig veel narigheid hoort links en rechts.
Maar toch zijn er nog steeds meer eerlijke verkopers,en kopers dan oneerlijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste heb je goede foto's nodig, twee of drie foto's die het product van verschillende kanten of interessante hoeken laat zien. Vooral merk en type kan een belangrijk gegeven zijn.

Daarnaast zal je een hele uitdagende tekst moeten schrijven, een beetje overdrijven kan gerust. Natuurlijk moet de tekst inhoudelijk over het product gaan, maar ook over de staat van het product en eventueel de reden waarom je het wil verkopen.

Je kunt eventueel een minimumprijs aangeven of dat mensen erop kunnen gaan bieden. Als het bod aantrekkelijk voor je is, kan je eerst wat onderzoek doen naar het e-mailadres van de bieder. Bijvoorbeeld google of via marktplaats zelf. Laat vooral je gevoel hierbij een leidende factor zijn. Als dit allemaal nog positief voor jou is, dan kan je het bod accepteren en een bericht sturen naar de bieder. Hierin kan je vragen of de bieder nog steeds interesse heeft in jou product en aangeven dat het geld overgemaakt kan worden op je rekening voordat je het gaat opsturen. Eventueel afhalen verdient eigenlijk wel meer de voorkeur.

Pas bij het tweede of derde bericht (als ook de toon van de berichten voor jou goed aanvoelt) zou je je adres of bankgegevens kunnen doorgeven. Uiteraard zal je moeten vragen wat zijn adres gegeven zijn voor het geval je het moet opsturen naar hem.
Accepteer alleen contant geld of een overmaking via de bank. Ik zou sowieso geen zaken doen met iemand uit het buitenland, of het naar het buitenland moeten opsturen van het product. Nederland is groot genoeg om alleen daar een goede koper te kunnen vinden. Ook als degene geen Nederlands spreekt of schrijft, zou ik het niet door laten gaan. Nogmaals Nederland is groot genoeg.

Ik herhaal deze zin nog even voor je: laat vooral je gevoel een leidende factor hebben. Zodra het niet goed aanvoelt voor jou, dan laat je de koop niet doorgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste maak je een foto van het product en zet je het met een beschrijving op internet.
Als iemand reageert, en je bent tevreden met het bod, kun je de koop aangaan.
Je kunt mensen thuis laten komen kijken, maar ook aangeven dat het product alleen per post te krijgen is (zet er dan wel bij wie de verzendkosten op zich neemt).
Bij sommige producten willen mensen het product graag in het echt zien, bij een boek ofzo is dat vaak niet het geval. Grote producten (zoals een stoel of tafel) zul je anderzijds niet snel per post verkopen (de verzendkosten worden dan vaak hoger dan de kosten voor het product).
Kortom weeg af wat je doet en zet de mogelijkheid bij de productomschrijving (wel zo handig voor de koper om te weten waar hij/zij aan toe is). Verder kun je ook naar de situatie kijken, iemand van 2 straten verderop zal het 'onzin' vinden om te betalen voor verzendkosten, als ophalen veel makkelijker en/of goedkoper is.

Of je de klant binnen laat, is je eigen keuze. Je kunt het product klaar hebben staan en de overdracht en betaling aan de deur regelen, het kan ook in de gang of de woonkamer, dat is maar net wat je zelf prettig vindt.

Wat betreft het betalen, zou ik mensen het geld altijd eerst laten overmaken/geven voordat je het product overhandigd/opstuurt. Als iemand het product in huis heeft, is het moeilijk alsnog geld van hem te krijgen (als hij het niet uit vrije wil doet).