http://nl.wikipedia.org/wiki/Grootboek

Toegevoegd na 50 seconden:
Een grootboek is de registratie in Debet- en Creditboekingen uit alle dagboeken op volgorde van categorie en binnen die categorie op volgorde van tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ik begrijp het nog niet helemaal, maar met de bronnen kan ik verder kijken

Andere antwoorden (2)

Het grootboek is een verzameling van rekeningnummers die gezamenlijk de balans en winst en verliesrekening vormen. Elk rekeningnummer staat voor specifieke balansposten, kostensoorten en opbrengstenrekeningen
ronron1212
13 jaar geleden
De verzameling grootboekrekenigen met daarin geboekt de journaalposten, d.w.z. boekingen op die grootboekrekeningen uit de diverse dagboeken. Omdat journaalposten in evenwicht met elkaar dienen te zijn en er (in totaal) debet dus hetzelfde staat als credit (zij het op verschillende grootboekrekeningen) spreekt met van dubbel boekhouden.
NB Dat is dus geen negatieve kwalificatie zoals soms wordt gedacht.
Een heel globale indeling zijn:
grootboekrekeningen van bezit en schuld (de balans) en kosten- en opbrengstrekeningen (z.g. hulprekeningen van verlies en winst).