Kun je WW aanvragen als je nog staat ingeschreven bij een opleiding?

Ik heb tijdens mijn voltijd HBO opleiding een fulltime baan gevonden waar ik anderhalf jaar heb gewerkt. Tegelijkertijd heb ik mijn studiegeld ieder jaar netjes overgemaakt om in avonden en weekenden de laatste dingen af te ronden van mijn opleiding (scriptie en stageverslag).

Nu wordt per eind juli mijn contract niet verlengd. Officieel kan ik dus aanspraak maken op WW maar tegelijkertijd sta ik ook nog ingeschreven als student.

Ik wil graag mijn scriptie afmaken terwijl ik op zoek ga naar een nieuwe baan. Kan ik ondertussen wel gewoon een WW uitkering aanvragen? En wat voor invloed heeft de voltijd opleiding voor de sollicitatieplicht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Als je overdag maar gewoon beschikbaar bent voor werk.
tinus1969
8 jaar geleden
Als je formeel voltijds studeert, ben je officieel niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt -ook al ben je dat in de praktijk misschien wel. UWV kijkt naar de formele situatie.
Antoni
8 jaar geleden
@vraagstellert001, de reactie van tinus1969 is volgens mij inhoudelijk de juiste reactie. Toch raad ik je aan bij het UWV te informeren naar de mogelijkheden. Misschien zijn er in jouw specifieke persoonlijke situatie omstandigheden waar je bij je vraag niets over vermeldt, maar die wel van belang zijn voor de toekenning van een uitkering. Maak dus zo spoedig mogelijk een afspraak met een UWV-medewerker om over jouw situatie te spreken, zo raad ik je aan.

Het beste antwoord

Beste Vraagsteller,

Je wilt weten of je een WW-uitkering kunt aanvragen terwijl je nog ingeschreven staat als student.

Dat kan. Het is voor jouw recht op WW wel belangrijk dat je volledig beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. De sollicitatieplicht geldt voor dezelfde uren als de baan waaruit je werkloos bent geworden. Dat je hiernaast een studie volgt, is geen probleem.

Geef bij de aanvraag van je WW-uitkering wel even aan dat je ook een studie volgt maar volledig beschikbaar bent voor werk, dan kan daar geen verwarring over ontstaan.

Ik wens je veel succes met afronden van je studie!

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed om te weten! Bedankt Ellen.