Waar is al dat geld gebleven?

Vroeger kreeg iedereen een weekloon.
Je kreeg op vrijdag een loonzakje met contant geld.
Toen ging alles veranderen en het moest moderner, beter en anders gaan gebeuren.
De weeklonen werden maandlonen.
Maar dat betekende , dat je met je allerlaatste weekloon, alles niet voor een week, maar voor 4 weken moest gaan betalen, dit gaf natuurlijk enorme problemen en er bestonden allerlei regelingen om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Wat bleef, een gat van 3 weken zonder loon.
Want met je allereerste maandloon, moest je de komende 4 weken weer alles van betalen, maar je had ook nog 3 weken achter je zonder geld.
Waar is al dat geld, van die 3 weken nu gebeven, het moeten miljarden zijn!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
rebecca
13 jaar geleden
dus iedereen die in die tijd werkte heeft nog steeds te 3 weken loon tegoed eigenlijk ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele goeie vraag+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige uitzendburo's betalen nu nog per week uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke vraag ed :D +

Het beste antwoord

@Ed, ik denk dat de werknemers een denkfout maken.
Je werkt 1 week en na die week krijg je geld. Van dat geld (en dat is de gewoonte geworden) kan je de komende week je onkosten betalen.
Dit is dus al een verschuiving. Iemand die net begint heeft nog geen geld verdient, die zal dus met niets de 1e week moeten doorkomen.

Zo ook met de overgang naar 4 weken. Men begint als het ware alsof hij zijn eerste week nieuw begint bij de baas.
Men moet pas een maand werken voordat hij zijn geld krijgt, dus inderdaad 3 weken niets.
Maar er is geen geld overgebleven. Het geld is met een hoger bedrag aan het einde van de maand uitbetaald. Met dat geld kunnen ze een nieuwe gewoonte maken en de komende maand leven.

Maar zeker, 3 weken op de pof. Net zoals de allereerste werkweek bij je nieuwe werkgever.
En net zoals je een maand op de pof moet als je nu bij je nieuw bij een bedrijf binnenkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk onderwerp, duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (3)

die 3 weken zijn inmeiidels afgelopen, en zolang het voortbestaan van die de aarde nog op 3 weken word geschat moet dat geld altijd gereserveerd blijven voor degene die dat heeft verdient. in concreto zou ik zeggen dat er geen geld verdwenen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een onderbouwing!
Volgens mij maak je een fout in je redenatie:

Misschien ff een voorbeeld ter verduidelijking:

- Vrijdag 1 krijg je je weekloon over week 1
- Vrijdag 2 krijg je je weekloon over week 2
--Overgang naar maandloon--
- Vrijdag 3 krijg je nog geen loon over week 3
- Vrijdag 4 krijg je nog geen loon over week 4
- Vrijdag 5 krijg je nog geen loon over week 5
- Vrijdag 6 krijg je je maandloon over week 3, 4, 5 en 6

Dus er blijft niks hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat lijkt maar zo, jij rekent achter uit, het geld geef je uit aan de 3 weken die er aan vooraf gingen dat je geen loon had, maar voor je liggen dan nog steeds 4 weken zonder inkomen!
Want je geld is immers al uitgegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toch logisch dat je geld krijgt voor werk dat je reeds geleverd hebt en niet om werk dat je nog moet doen. Op vrijdag 6 heb je toch geld voor 4 weken (de 4 weken waarvoor je geen geld had gekregen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waar moet je dan de komende 4 weken alles van betalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Karamel je hebt gelijk het is de juiste berekening
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarvan heb je week 1 van maandag tot donderdag van geleefd ? Het enige verschil is de termijn. Vroeger was die een week, nu een maand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, geld is niet verdwenen maar gewoon uitbetaald, alleen in 1 keer na 4 weken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het probleem is ontstaan doordat iedereen (en nog wel) met het loon wat je ontvangt, je rekeningen betaalt van de afgelopen maand en van de rest moet je de komende maand mee zien rond te komen.
Je betaald dus een deel achteraf en de rest is voor de komende maand.
de werkgevers hebben destijds het loon van de 4 weken vast gehouden en dat in een keer aan het eind van de maand betaald, dus zo bekeken is alles correct, maar de wernemers, kwamen wel 4 weken loon te kort en als ze dan het maandloon ontvingen moesten ze daar weer de komende maand van leven, je kan wel zeggen dat is het loon van de afgelopen maand, dus kan je alles betalen, maar met dat eerste maandloon moest je wel 2 maanden mee doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
daar komt meneer eddijst wel erg laat achter dat hij nu pas over zijn 3 weken begint!!
pff
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pff, wat een reactie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, mooi dit :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed, ik denk dat de werknemers een denkfout maken.
Je werkt 1 week en na die week krijg je geld. Van dat geld (en dat is de gewoonte geworden) kan je de komende week je onkosten betalen.
Dit is dus al een verschuiving. Iemand die net begint heeft nog geen geld verdient, die zal dus met niets de 1e week moeten doorkomen. Zo ook met de overgang naar 4 weken. Men begint als het ware alsof hij zijn eerste week nieuw begint bij de baas.
Men moet pas een maand werken voordat hij zijn geld krijgt, dus inderdaad 3 weken niets.
Maar er is geen geld overgebleven. Het geld is met een hoger bedrag aan het einde van de maand uitbetaald. Met dat geld kunnen ze een nieuwe gewoonte maken en de komende maand leven. Maar zeker, 3 weken op de pof. Net zoals de allereerste werkweek bij je nieuwe werkgever.
En net zoals je een maand op de pof moet als je nu bij je nieuw bij een bedrijf binnenkomt.
Nee Ed want dat maandloon heb je gekregen over de afgelopen weken dat je gewerkt hebt. Toen en ook nu krijgt niemand zijn loon vooruit betaald.