Waarom noemt Enexis iets een voorschot (meterkosten/netwerkkosten) terwijl het bedrag eind van de maand pas geïncasseerd wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Omdat je aan het eind van de maand het voorschot voor de komende maand betaald.

Toegevoegd na 21 minuten:
Oke.

Zie hier het antwoord op de Enixis website:

U betaalt maandelijks netwerkkosten voor het transport van gas en/ of elektriciteit en voor uw aansluiting. Wij brengen dit zelf bij u in rekening of de leverancier brengt deze kosten namens ons bij u in rekening. De maandelijkse kosten brengen wij in rekening met een voorschot dat is gebaseerd op de grootte van uw aansluiting. U betaalt 12 voorschotten gevolgd door een jaarafrekening. Met de jaarafrekening verrekenen wij de totale kosten met de in rekening gebrachte voorschotten.

Je betaald dus iedere maand een voorschot op de totale jaarafrekening. Bij de jaarafrekening wordt gekeken of je dus met je voorschotten te veel of te weinig betaald hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de uiteindelijke rekening eens per jaar wordt gepresenteerd.
13 jaar geleden
Omdat hetgeen jij betaald niet een maandelijks iets is, maar een voorschot op je jaarafrekening.
Na een jaar word er naar jouw standen gekeken, en dat moet je betalen.
Omdat jij heel het jaar lang al voorschotten betaald hoef jij dus aan het eind van het jaar niet in een keer een hele hoop te betalen, maar alleen wat je nog niet aan voorschotten hebt betaald. Of als je jaarafrekening kleiner is dan alle voorschotten die je hebt betaald, dan krijg je geld terug aan het eind van het jaar.
(Ik heb mijn voorschot expres heel hoog staan, wat ik aan het eind van het jaar terugkrijg gebruik ik als vakantiegeld :-) )