Hoe te reageren wanneer je baas je op een niet nette wijze op het matje roept?

dus niet op rustige wijze onder vier ogen, maar in de aanval met collega's erbij?

13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Direct op dat moment (als je alleen bent met hem) hem erop aanspreken. Dat je de manier zeer ongepast vindt en dat hij je in het bijzijn van je collega's niet zo hoort te behandelen.

Assertief zijn, ook al is het je baas!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou hem uitleggen wat jij ervan vind. En hem vragen om dat de volgende keer op een andere manier aan te pakken, omdat jij het zo niet prettig vind. Wat ik me overigens goed voor kan stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
goede tip,+
helaas heb ik dat al meerdere malen gevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees het boek "geweldloze communicatie" eens van Rosenberg. Je leert daar op een goede manier (zonder agressie uit te lokken) aan te geven wat je wilt. Elk gedrag is nl. het gevolg van een behoefte. Je baas wil zich misschien gehoord en gerespecteerd voelen. Maar zoals hij dat nu aanpakt bereikt hij het tegenovergestelde. Stap niet in dezelfde valkuil. Het boek is echt een aanrader en in vrijwel alle situaties toepasbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand met "een plaat voor zijn kop" zal ook daar hoogstwaarschijnlijk niet op reageren zoals de vraagsteller wenst. Hij begrijpt gewoon de (onderliggende) boodschap niet, blijkbaar, anders had hij allang het gesprek met haar aangegaan na de eerdere opmerkingen. Het enige constructieve wat je voor jezelf kunt doen is hem duidelijk maken wat jouw behoeftes zijn en wat je gevoelens zijn als hij zo communiceert. En dan is de truuk van het genoemde boek dat je zijn gevoelens en behoeftes in kaart probeert te brengen (als het kan samen). Dat lijkt heel "soft" maar werkt wel. Een agressieve benadering brengt nl. alleen nog maar meer agressie voort. Geweldloos communiceren kent twee uitgangspunten. Eerste uitgangspunt is dat alles wat je doet, doe je om je behoeftes te vervullen. Dit geldt voor iedereen. Tweede uitgangspunt is dat ieder mens een bijdrage wil leveren aan het welzijn van anderen. Het boek heeft veel voorbeelden van schijnbaar hopeloze situaties (met bijv. agressieve hangjongeren) die met geweldloze communicatie (en veel geduld) uiteindelijk toch goed te bereiken en aanspreekbaar waren. Kijk voor meer informatie hier eens: http://geweldloze-communicatie.blogspot.com/
Rustig en kalm blijven en je baas duidelijk vertellen dat je met alle plezier met hem in discussie wil gaan, maar dat je graag normaal behandeld wordt. 'T is maar je baas en niks meer of minder dan jij :o)