wat zijn de gevolgen als ik een aanrijding in duitsland krijg zonder winterbanden onder mijn auto?

volgens kennis rij ik dan onverzekerd rond tijdes de winterperiode...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het ligt aan de weersomstandigheden.

Het is namelijk niet zo dat winterbanden in Duitsland verplicht zijn. Winterbanden zijn slechts verplicht wanneer sprake is van winterse omstandigheden. Wanneer de temperatuur duidelijk boven nul is en blijft en er geen sneeuw of ijs op de weg ligt, is er geen sprake van winterse omstandigheden. In dat geval mag je dus gewoon met zomerbanden rijden.

(Deze regel is ingevoerd omdat er gebieden in Duitsland zijn waar slechts weinig winterse dagen per jaar zijn. Als je in zo'n gebied woont, mag je besluiten de auto te laten staan als het winters weer wordt, en in plaats van de auto de bus te nemen.)

Als er wel sprake is van winterse omstandigheden en je krijgt een ongeluk, ben je altijd voor minimaal de helft van de schade aansprakelijk. Extreem voorbeeld: stel dat jij op een voorrangsweg rijdt en van links komt iemand uit een zijweg. Die persoon let niet op. Jij wel, jij remt, en je staat op tijd stil. Maar de ander schrikt, raakt ondanks zijn winterbanden in een slip, en glijdt tegen jouw stilstaande auto aan. Zoiets gebeurt dus totaal buiten jouw schuld - maar zelfs dan word je voor 50% van de schade aansprakelijk gesteld, domweg omdat je geen winterbanden had.

Dit voor wat betreft de aansprakelijkheid.

Wat je verzekering ervan vindt, verschilt per verzekering. Sommige verzekeraars stellen het rijden op zomerbanden onder winterse omstandigheden in Duitsland gelijk aan grove nalatigheid, en sluiten de daarbij ontstane schade uit van de verzekering. Andere verzekeraars behandelen zo'n schade op dezelfde manier als andere schade. In dat geval hangt de vergoeding af van de soort verzekering (WA, WA-Plus, All-risks).

Toegevoegd na 2 minuten:

Als je een middag naar een kerstmarkt wilt, kun je vooraf heel goed inschatten of er winterse weersomstandigheden zullen zijn. Zullen die niet optreden, dan kun je dus gewoon gaan rijden.

Het is trouwens ook mogelijk winterbanden te huren.

Aan de andere kant: ik heb zelf gemerkt welk enorm verschil winterbanden maken, ook in Nederland. Ik wil niet meer zonder!

10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt. Winterbanden helpen wel degelijk, en flink ook, maar het zijn geen wondermiddelen.

Andere antwoorden (1)

Dit is niet waar.
De regelgeving is als volgt, de winterbanden zijn alleen verplicht bij "winterse omstandigheden".
zbs, als u op een mooie zonnige sneeuwvrije januari dag vertrekt naar een willekeurige locatie in Duitsland is er niets aan het handje, zodra er sneeuw begint te vallen of te ijzelen dan pas bent u in overtreding.
Verzekeringstechnisch maakt dit niets uit, immers eerst moet eerst bewezen worden dat de oorzaak van het ongeval daadwerkelijk komt door het al of niet aanwezig zijn van winterbanden.

http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/dossier-winterbanden/winterbanden-in-duitsland

Toegevoegd na 13 minuten:
Als u tijdens deze winterse omstandigheden "betrapt" wordt.
Dan heeft u kans op een waarschuwing of een boete en het risico dat u niet verder mag rijden.
Dit naar inzicht van de desbetreffende beambte.

Boetes zijn er in twee soorten.
De standaard boete, in geval van deze kunt u eventueel bezwaar aantekenen.
Maar u kunt ook kiezen voor een schriftelijke verwarnung.
Dit bedrag is beduidend minder, maar betekend wel dat u niet in beroep kunt gaan en dat u schuld bekent.
Bedrag is dan vrij in te vullen door de dienstdoende beambte.
U krijgt bij beide een bon en deze dient ter plekke worden afgedaan.

Eigen ervaring.

Met een trekker oplegger combinatie in de vroege ochtend op een industrieterrein in Bremen, rood licht en geen gordel.
Met de standaard boetebedrag ruim 200,-
schriftelijke verwarnung 20,-

Probeer dat eens in Nederland