Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt een transactie door banken goed gekeurd als ik een andere naam voor de ontvanger opgeef?

Als ik geld overmaak naar een rekening van een andere bank en ik geef niet de juiste naam van de rekeninghouder dan wordt deze transactie niet geweigerd. Wel krijgt de ontvanger dan te zien dat er een andere naam is opgegeven. Waarom wordt zo'n transactie niet geweigerd? Wat is dan de meerwaarde van het opgeven van de naam van de ontvanger als je naar een rekening van een andere bank geld overboekt? En gaat dit veranderen als alles overgaat op IBAN?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
991

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De naam wordt totaal niet meer gecontroleerd, de bank zegt hierover dat je met internetbankieren 3x moet conroleren voor je tot de daadwerkelijke betaling overgaat (bedrag, rekeningnr etc. is dit correct voer code in en druk op ok) hierdoor ligt de verantwoordelijkheid voor de betaling bij de klant en niet meer bij de bank. Overigens is dit fantastisch voor oplichters via verkoopsites. Zij geven hun rekeningnummer en een valse naam en het bedrag verschijnt wel bij hun op de rekening. Zelfs hierbij kan de bank het geld niet meer terug halen. Dit kan alleen nog bij automatische incasso`s.....

Toegevoegd na 28 seconden:
*controleren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helder antwoord met waardevolle toevoeging.

Andere antwoorden (1)

Banken doen niet meer aan naam/nummercontrole. Ik denk (hoop) dat de meerwaarde van naamsvermelding is, dat als er ooit iets mis zou gaan (per ongeluk te hoog bedrag ingevuld bijvoorbeeld) je sterker staat als naam en nummer niet blijken te kloppen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding