Wel of geen recht op Wajong?!?

Ik deed eind 2009 een wajong aanvraag, er is beoordeeld dat ik van 2008 tot 2009 80 tot 100% arbeidsongeschikt was, maar vanaf het moment van aanvraag minder dan 25%. Volgens de beslissing van het Uwv houdt eea in dat ik geen recht heb.

Hoe kan het dat ik geen recht heb over een jaar waarin in 80 tot 100% arbeidsongeschikt ben bevonden?

Ik ben het er overigens niet eens met de beoordeling dat ik nu minder dan 25% arbeidsongeschikt ben maar dat is een ander verhaal.

Toegevoegd na 1 dag:
Beste Ella,

Ik zou willen dat het antwoord in de beslissing stond. De beslissing bevat echter geen enkele motivering anders dan genoemde arbeidsongeschiktheidspercentages.
Vandaar mijn verwarring..en vraag.
Ik had gedacht dat een overheidsbeslissing gemotiveerd zou moeten zijn...
Dus, onder welke omstandigheden is het mogelijk mij gelijktijdig volledig arbeidsongeschikt te verklaren en mij géén uitkering toe te kennen?
Ik ben al ruim twintig jaar boven de achtien:-)

Toegevoegd na 1 dag:
Overigens telde het jaar waarin ik 80 tot 100% arbeidsongeschikt was gewoon 52 weken..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Eind 2009 deed je de aanvraag. Dus dat kan dat je voor 2009 nog niet geschikt bevonden bent. maar in 2010 dus weer zover bent hersteld dat je weer gewoon kunt starten met werken.
ronron1212
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Beste Derfi,

Je wilt graag weten waarom je over het jaar waarin je 80 tot 100% arbeidsongeschikt bent bevonden, geen recht op betaling hebt. De reden voor de afwijzing staat in de beslissing die je van het UWV over je aanvraag hebt ontvangen. Een voorwaarde voor het recht op Wajong is dat je meer dan 52 weken lang arbeidsongeschikt of chronisch ziek moet zijn en zelf niet voldoende kunt verdienen. Mogelijk heeft het UWV geoordeeld dat deze periode bij jou niet lang genoeg was om in aanmerking te komen voor betaling. Het kan ook zijn dat je in deze periode nog geen 18 jaar was. Het recht op betaling van de Wajong kan pas ingaan na je 18e verjaardag.

Ik adviseer je de beslissing over je aanvraag na te lezen. Als het niet duidelijk is wat bij jou de reden van de afwijzing is. Neem dan even contact op met UWV-telefoon (0900-9294). De medewerker kijkt dan samen met je naar de brief wat de reden van afwijzing is.

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Toegevoegd na 4 dagen:
Beste Derfi,

Je geeft aan dat in de toekenningsbeslissing van de Wajong niet staat vermeld waarom je geen recht hebt op de Wajong-uitkering. Ik adviseer je om contact op te nemen met UWV Telefoon Werknemers 0900-9294. We kunnen dan met je meekijken of uitzoeken op basis waarvan je aanvraag is afgewezen.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team