hoe zit dat met een levensverzekering?

Ik wil graag een levensverzekering afsluiten. Ik ben een echte piekeraar en ik ben bang dat als mij ooit iets mocht overkomen mijn partner of familie niet genoeg geld zal hebben (of wil uitgeven) om de zorg van mijn katten over te nemen zoals ik dat ook doe (bij de kleinste twijfel naar de DA). Nu kan ik op internet niet concreet vinden of dit mogelijk is. Of ik daar een begunstigde moet aanwijzen of dat dat een notarieel vastgelegde erfgenaam moet zijn.
En uiteraard ook of er gevallen zijn waarin een verzekeraar niet uitbetaald (en dan doel ik niet op zelfmoord, dat weet ik en dan is niet aan de orde).

Ik ben 29, ongehuwd samenwonend, ik rook (probeer te stoppen maar dat doet niet terzake) en ik heb overgewicht. Er komen hartproblemen en copd in de familie voor.

Kan iemand mij vertellen hoe en wat ik nu het beste kan doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
nog even een aanvulling, ik heb geen koopwoning en ook geen plannen in de nabije toekomst een huis te kopen. Het heeft dus niks met een hypotheek te maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +1
Persoonlijk denk ik dat je alles kan verzekeren, zolang je maar betaald. V.w.b. die begunstigde, zou je een vertrouwd katten opvanghuis kunnen invullen. Dan weet je zeker dat je katten goed opgevangen worden en dat er geld voor hun aanwezig is.
Ben benieuwd naar de antwoorden.

Antwoorden (2)

Je kunt een levensverzekering sluiten mogelijk krijg je eerst een medicikeuring maar dat is niet altijd zo. Als je wensen hebt na je dood en erfgenamen wil benoemen dan moet je een notariële acte laten opmaken. Als je eerst bespreekt met de mensen die je katten moeten verzorgen en die willen dat doen laat je dat ook vermelden in de acte. Bij de levensverzekering geef je op dat als je overlijd de verzekering uit betaald moet worden aan naam zie ook in de acte en dat wordt dan op de verzekeringspolis vermeld
ronron1212
13 jaar geleden
Een levensverzekering is eigenlijk een soort weddenschap tussen jou en de verzekeringsmaatschappij. Zij zetten in op dat jij meer premie betaalt dan dat je uitgekeerd krijgt. Maar als je eerder dood gaat heb jij gewonnen.
De verzekering houdt bij die weddenschap rekening met jouw gezondheidstoestand en die van je familie en gezien jouw verhaal zal je een fikse premie moeten gaan betalen.
Misschien is het daarom beter om een ziektekostenverzekering voor je katten af te sluiten. Temeer ook omdat jouw katten niet veel ouder dan 20 zullen worden en jij wellicht nog veel meer jaren te gaan en te betalen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ duidelijke metafoor, die weddenschap. Maar uhh.. "als je eerder dood gaat heb jij gewonnen" Mooie winst ;)