Kan je met je belgische bank-kaart een storting doen naar een land buiten Europa?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat gaat perfect.

Hiervoor gebruikt men dan geen Europese overschrijving, maar een internationale overschrijving.

Principe is hetzelfde, formulier gewoon invullen met gegevens van beide partijen.

! OPGELET !
Informeer bij je financiële instelling achter de kostprijs van zo een overschrijving.
Soms durven ze kosten aan te rekenen indien het geld naar een niet Europese rekening wordt overgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een goed antwoord te krijgen op deze vraag zou je contact op moeten nemen met de bank.
omdat het per bank verschillend is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt wereldwijd geld over laten boeken. Het is alleen zo dat betalingen tgv een bankrekening buiten Europa onder een buitenlandse betaalopdracht valt en hierover in ieder geval transferkosten in rekening worden gebracht. Alleen is het zo dat je, als je partij in het buitenland het hierover eens is, de kosten kunt laten delen en zelfs kun je aangeven dat alle kosten voor begunstigde zijn. In dit laatste geval heb jij dan gewoon het bedrag betaald zonder ophoging van kosten en krijgt degene in het buitenland het bedrag wel, maar krijgt hij/zij alle kosten nog voor zijn kiezen. Het kan per bank wel wat verschillen van elkaar maar dat zou jouw bank je moeten kunnen vertellen. Betalingen over en weer binnen de EU worden gezien als binnenlandse overboeking (SEPA) en moeten kosteloos worden uitgevoerd, althans middels het tarief voor binnenlands betalingsverkeer, voor particulieren doorgaans nihil, voor zaken kan dit een paar centen zijn.
Voor SEPA-overboekingen dienen de gegevens echter wel helemaal correct volgens EU-normen te worden ingevuld, zoals BIC-code, IBAN-nummer, bovendien is het over te boeken bedrag gemaximaliseerd. Voldoet de betaling niet aan één van de voorwaarden dan wordt hij uitgevoerd als buitenlandse overboeking, met alle voornoemde kosten.