Waar moet ik op letten als iemand zich bij mij in huis inschrijft?

- Het huis hebben we gekocht.
- Er zou een derde persoon bij komen wonen.
- Deze hoeft niks te betalen, tenzij er eventuele extra belasting betaald moet worden.
- Geen belastingschulden o.i.d.
- Tot nieuwe woning gevonden is.

Toegevoegd na 14 minuten:
- Deze persoon heeft een eigen inkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dat er nu geen schulden zijn wil niet zeggen dat ze er ook niet komen gedurende de tijd dat de persoon bij je inwoont. Verder betaal je sommige lasten obv het aantal bewoners en zou het inkomen van die persoon eventueel meegeteld kunnen worden als een van de hoofdbewoners een uitkering nodig heeft.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry. deze persoon heeft een eigen inkomen.
paulus811
13 jaar geleden
Hi Gast, hoef je geen sorry voor te zeggen. Maar mijn punt is dat als jij een uitkering nodig hebt de uitkerende instantie zal zeggen dat er op dat adres al een inkomen is. En dat kan dus gevolgen hebben voor jouw uitkering. Mijn punt is dat je geen enkele garantie hebt dat de situatie zoals die nu is, niet zal veranderen. Maar tijdelijk even iemand helpen lijkt me geen al te groot bezwaar, maar als er jaren lang iemand bij je in komt wonen zou dit een risico kunnen worden.
Moet je even jouw hypotheekakte er bij pakken. Meestal staat er in de kleine lettertjes dat dat niet mag. Volgens de meeste hypotheek akte moet je het huis kunnen opleven als de bank daar om vraagt. Het moet dan vrij zijn van een eventueel huur "overeenkomst" met derden. Een onderhuurder bouwt rechten op die het voor jouw onmogelijk maken om aan de eis van de bank te voldoen. Dat er geen huur overeenkomst is is niet relevant.

Zo lang je netjes betaald is er niets aan de hand hoor. Als je goede afspraken kan maken met deze persoon is er ook niets mis hoor.