recht op bijstand na scheiding?

ik ben recent gescheiden alleen heb ik een probleem met het vinden van woonruimte, urgentie is ook afgewezen. dus ik woon nu helaas met mijn exman en kind samen.
is het nu mogelijk bijstand te krijgen? , hij verdiend voldoende maar wilt mij sinds de scheiding niet meer onderhouden ( afgezien van woonruimte eten, drinken enz).

mijn vraag is dus kan ik bijstand krijgen? want zonder inkomen of urgentie kan ik nooit verhuizen.

bedankt voor de reactie vast!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heb je al gedaan om werk te vinden of om tijdelijke woonruimte te vinden? Er staan momenteel heel veel huizen te huur onder leegstandswet, vraag er eens naar bij een makelaar. En of je recht hebt op bijstand kun je bij de UWV of bij de gemeente vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder aantoonbaar inkomen krijg je geen huis stippel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb idd geen aantoonbaar inkomen, en als ik wil werken zal ik ook eerst opvang moeten regelen, het is nogal een nare vicieuze cirkel. zonder geld geen woning, zonder woning geen geld. en de reden dat ik niet in deze woning kan verblijven ipv mijn exman is omdat ik de woning zelfs met bijstand of loon niet kan bekostigen. bedankt voor jullie reacties!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je dan ook geen recht op huursubsidie?

Het beste antwoord

Lastige situatie want bijstand krijg je niet zolang je nog met je ex man samen leeft in één huis en voor een woning heb je een inkomen nodig.

Misschien dat men je hier kan helpen.

https://www.regelhulp.nl/zr/rh/webapp/kennisbank?init=true#
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

U voldoet niet aan de eisen.
U heeft onderdak. (geen urgentie)
U en uw kind worden onderhouden.
Als u wegens bijzondere omstandigheden hals over kop het huis moet verlaten met medeneming van alleen maar een kind en lijfgoed, dan liggen de kaarten anders.
Dit duidt op een ongeoorloofde constructie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent gescheiden en dus is er een echtscheidingconvenant en een uitspraak van de rechter. Heeft hij nu niet de plicht kinder alimentatie te betalen en voor jou alimentatie te betalen. Zolang je echter bij hem in huis woont heb je nergens verder recht op dus ook niet op bijstand. kun je geen baan zoeken dat zal je toch ook moeten als je straks een huis hebt en mogelijk wel bijstand.
ronron1212
11 jaar geleden
Jij bent alleenstaande moeder met kind en mag dan in de huidige woning blijven. Laat je ex een ander onderkomen zoeken dit is veel makkelijker aangezien hij een inkomen heeft. Dan pas kun je een uitkering aanvragen als hij het huis uit is.
Sterkte met alles!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Er staat nergens dat ze het huis heeft toegewezen gekregen kathlyn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt Ron, maar zou haar ex het huis verlaten kan zij in de woning blijven en is de situatie anders. Dan kan ze pas een uitkering aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
ronron1212
11 jaar geleden
Het kan een huurhuis wezen in de vrijesector en dan kan ze dat niet huren Kathlyn daar krijgt ze geen huursubsidie op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ons beiden niet bekend wat voor huis ze woont Ron, maar ik noem de mogelijke optie ;-)