Schimmel in de woning wordt dit vergoed door de opstalverzekering?

We hebben last van schimmel op diverse plekken binnen in de woning wat het houtwerk op verschillende plaatsen al heeft aangetast , zelf van alles al geprobeerd om het te verwijderen helaas zonder succes, kunnen we dit verhalen op onze opstalverzekering van de woning om dit door vakmensen op te laten lossen?

7 maanden geleden
ronron1212
7 maanden geleden
Ventileer je wel?

Antwoorden (1)

Nee, althans ik kan me niet voorstellen dat er een verzekering is die dit dekt. Verzekeringen zijn voor plotselinge, onvoorziene zaken die je niet kon voorkomen.

Schade door schimmel ontstaat niet van de ene op de andere dag, dat is een proces van maanden of jaren. In die periode had je iets aan de oorzaak van de schimmel moeten (laten) doen. Opsporen waar het vocht vandaan komt, mogelijke lekkage stoppen, hele huis goed ventileren en verwarmen, eventueel een luchtontvochtiger plaatsen. En gewoon regelmatig schoonmaken. Schimmel groeit vooral op plaatsen waar het vochtig is en waar al schimmelsporen zitten. Als je je woning normaal schoonhoudt (zuigen, dweilen en overal af en toe met een doekje/sopje over) en houtwerk ook onderhoudt (schilderwerk) dan krijgt schimmel niet de kans om uit te groeien en schade aan te richten.

Als er ergens een vochtprobleem is als gevolg van overstroming, had je die overstroming bij de verzekering moeten melden en de wateroverlast en directe schade daarvan kunnen claimen. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld lekkage als gevolg van storm of hevige regen, of lekkage door een kapotte wasmachine of waterleiding. De directe schade van een onvoorziene gebeurtenis wordt meestal wel vergoed (kijk in je polis wat jouw dekking precies inhoudt!) maar indirecte schade op lange termijn niet.
7 maanden geleden