Mag een betaling met kenmerk verrekend worden met andere facturen?

Zorgverzekeraar stuurt een nota voor premie en 2 facturen voor de eigen bijdrage. Voor beide worden per acceptgiro 's verzonden.

Ik betaal de premie (met maand kenmerk bv. premie maart 2013) op afgesproken tijd. De nota's voor de eigen bijdrage betaal ik een week later i.v.m. onregelmatig inkomen)
De verzekeraar gebruikt de premie betaling deels voor de premie en deels voor de eigen bijdrages.
De premie betaling van April wordt deels gebruikt voor het restant van maart en deels voor april. In april komen ook nieuwe facturen voor de eigen bijdrage. Ik betaal deze met acceptgiro kenmerk. Verzekeraar verrekend deze gedeeltelijk met de eigen bijdrage van maart. Restant wordt gebruikt voor de eigen bijdrage. Voor het restant stuurt deze een herinnering met een afwijkend bedrag.
Kortom een onoverzichtelijk verhaal (ook voor je eigen administratie).

Mag de verzekeraar zo handelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er bestaat geen verrekeningsverbod maar normaal gesproken wordt een betaald bedrag toegerekend aan de factuur waarvan het betalingskenmerk bij de betaling is meegegeven.

Ik kan echter wel een reden bedenken dat de verzekeraar dit doet: als men dit namelijk niet doet, dan blijven er steeds bedragen open staan van een oude(re) nota -namelijk van de eigen bijdrage - terwijl een nieuwe (voor de premie) betaald wordt. Door ontvangen bedragen steeds te boeken op openstaande posten in volgorde van ouderdom blijft hun administratie steeds 'netjes' bijgewerkt en wordt voorkomen dat eventueel aanmaningen moeten worden verstuurd.

Is dit handig voor de klant van de verzekeraar? Nee. Echt handig voor de verzekeraar lijkt me het ook niet want áls er misverstanden ontstaan over de betaling tussen verzekeraar en klant krijg je een hele uitzoekerij met allerlei mogelijke misverstanden tot gevolg.

Misschien is het een idee om een machtiging voor automatische incasso af te geven aan de zorgverzekeraar, dan heb je er geen omkijken meer naar. Betalen moet je toch. Of om de premie en de eigen bijdrage op hetzelfde betaalmoment te betalen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+++
Computoon
11 jaar geleden
De zorgverzekeraar zal zich (net als andere bedrijven) op het standpunt stellen dat hun administratie leidend is en dus niet akkoord gaan met het in mindering brengen van een bedrag. Alleen het vermelden van een relatienummer als betalingskenmerk is bij een groot bedrijf niet voldoende want dan weet "men" nog niet waar het geld bij hoort. Op de 'debiteurenkaart' staan immers factuurnummers en die moet de administratie als 'betaald' kunnen boeken. Dat gaat natuurlijk moeizaam bij de procedure zoals je die in de vraag hebt beschreven. Ieder bedrijf ziet graag dat iedere binnengekomen betaling volledig wegvalt tegen een factuur want dan kunnen ze (als de administratie zo is ingericht) grotendeels automatisch worden geboekt. Als je in zo'n situatie een, door hen niet erkend, bedrag in mindering brengt op een factuur zal in hun administratie 'ergens' een verschil ontstaan waarover weer gemaand zal worden, enz. wat weer nieuwe uitzoekerij tot gevolg heeft en uiteindelijk ook kosten met zich mee gaat brengen. Kortom, dat is 'zand in de motor gooien' en leidt tot niets, behalve tot tijd- en geldverspilling aan beide kanten. Ik zou zeggen: geef ze een machtiging voor automatische incasso en je bent overal van af.