Wie is aan sprakelijk bij een scooterongeluk (scooter uitgeleend) waar de bestuurder schuldig aan is? A. de bestuurden B. de eigenaar C. verzekeraar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de eigenaar:
De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar van de auto. Hij of zij is ook verantwoordelijk voor de gedragingen van de bestuurder. Dit is alleen anders als de bestuurder de auto heeft meegenomen tegen de wil van de eigenaar van de auto. Een bestuurder die vooraf niet gevraagd heeft of hij de auto mag lenen, is niet zwaarwegend genoeg. Er moet al bijna sprake zijn van diefstal of joyriding om verhalen van de schade bij de bestuurder neer te leggen in plaats van de eigenaar van de auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je theorie examen van je scooterrijbewijs aan het maken. Foei foei jij.mag niet spieken. :) ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je theorie examen van je scooterrijbewijs aan het maken. Foei foei jij.mag niet spieken. :) ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn reactie mag je overigens vergeten: was voor auto
weet niet of dat voor scooter zelfde is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het volgende kan staan in een verzekeringspolis
Bent u 25 jaar of ouder en leent u uw scooter uit aan een bestuurder jonger dan 25 jaar? Weet dan dat schade veroorzaakt door die jongere bestuurder niet is meeverzekerd en de WA-schade volledig op u wordt verhaald. U kunt bestuurders jonger dan 25 jaar aanvullend meeverzekeren.Bent u jonger dan 25 jaar, dan bent altijd verzekerd, Dus ook wanneer u uw tweewieler aan een jongere bestuurder uitleent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een bizarre reactie, dus als ik aangehouden wordt in een geleende auto, zeg ik gewoon stuur de boete maar op naar de eigenaar het is namelijk ook zijn verantwoording dat ik door rood rijdt. Ik neem aan dat ik dan een rare blik van oom agent krijg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mrtomaat: de vraag gaat over een ongeluk en daar is een wa verzekering voor. Dat is iets heel anders dan een overtreding waar de verzekering zeker niet voor geldt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tomaat + Elicrates - Heb slechts 1 vraag aan Elicrates: Wat is het verschil in de wetgeving betreffende verzekeringen scooters en auto's? Nog een opmerking: Een polis van een verzekering is geen wet, daarbij als jij je eigen stukje goed doorleest heb je het antwoord op e vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tomaat: als je aangehouden wordt moet jij de boete betalen. Als je geflitst bent in de auto van de ander kun je dat weigeren ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Pelle Als de eigenaar de bestuurder aanwijst is de bestuurder verplicht de bekeuring te betalen, kan de eigenaar de bestuurder niet aanwijzen is de eigenaar verplicht de bekeuring te voldoen en dat geld alleen voor de zogenaamde Mulder feiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@theo: Kun je een bron geven waarin dat staat? Ik kan nl wel het volgende vinden waaruit niet meteen blijkt dat de eigenaar de boete kan doorschuiven: Hoofdstuk III. Administratieve sanctie
Artikel 5
Indien is vastgesteld dat de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, en niet aanstonds is vastgesteld wie daarvan de bestuurder is, wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 31, tweede lid, de administratieve sanctie opgelegd aan degene op wiens naam het kenteken ten tijde van de gedraging in het kentekenregister was ingeschreven. Daarbij wordt hij gewezen op het bepaalde in artikel 8. Is het zo, niet gewoon een onderlinge zaak geworden tussen bestuurder en eigenaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies: bewijs maar eens dat die persoon gereden heeft na een week of 8!

Antwoorden (2)

De bestuurder die het ongeval veroorzaakt is aansprakelijk voor de geleden schade echter de scooter dient voor aansprakelijkheid verzekerd te zijn.

Dit betekend dat de verzekering verplicht is de schade die door derde geleden is te vergoeden.

Dat de bestuurder aansprakelijk is mag blijken uit het feit dat als er een strafrechtelijke vervolging plaatsvind aan de hand van het ongeval de bestuurder en niet de eigenaar vervolgd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoord is niet goed: Het is volgens onderstaande toch echt de eigenaar die aansprakelijk is! Dat de bestuurder aansprakelijk kan worden gesteld kan ogv een onrechtmatige daad. Echter in geval van motorijtuigen heeft de wet voorzien in een wettelijke aansprakelijkheid. Dat houdt dus in dat de eigenaar in beginsel altijd verantwoordelijk is wat er met zijn auto wordt verricht. De bestuurder lijkt mij secundair aansprakelijk in civielrechterlijke zin ogv onrechtmatige daad.
Je ondersteuning een strafrechterlijke vervolging houdt geen steek omdat het hier gaat om de civielrecherlijke behandeling. Maar zoals gezegd ómdat de bestuurder een onrechtmatige daad kan hebben veroorzaakt heeft dat inderdaad ook invloed op de strafrechterlijke kwalificering van de situatie. Dat neemt echter niet weg dat de eigenaar volgens het civiele recht wettelijke aansprakelijk is en de bestuurder (m.i. secundair) schuldaansprakelijk is. Zie reactie 2 voor nadere onderbouwing:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze conclusie vindt je ook terug in de volgende aanhalingen:
"De eigenaar of houder is op grond van art. 185 lid 2 WVW aansprakelijk voor gedragingen van degene door wie hij het motorrijtuig doet of laat rijden. Daarvan is niet alleen sprake indien de eigenaar of houder een ander toestemming geeft om te rijden maar ook indien de eigenaar of houder onvoldoende maatregelen heeft genomen teneinde te voorkomen dat een onbevoegde derde met het motorrijtuig gaat rijden (nr. 1313)." http://www.aansprakelijkheidsrecht.com/h13/1307.htm "Wie is aansprakelijk, de bestuurder of de eigenaar van de auto?
De verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar van de auto. Hij of zij is ook verantwoordelijk voor de gedragingen van de bestuurder. Dit is alleen anders als de bestuurder de auto heeft meegenomen tegen de wil van de eigenaar van de auto. Een bestuurder die vooraf niet gevraagd heeft of hij de auto mag lenen, is niet zwaarwegend genoeg. Er moet al bijna sprake zijn van diefstal of joyriding om verhalen van de schade bij de bestuurder neer te leggen in plaats van de eigenaar van de auto. " http://financieel.infonu.nl/verzekering/67896-wat-gebeurt-er-als-mijn-auto-niet-verzekerd-is.html art 185 lid 2 WVW:
"Artikel 185 1. Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is. 2. De eigenaar of houder die het motorrijtuig niet zelf bestuurt, is aansprakelijk voor de gedragingen van degene door wie hij dat motorrijtuig doet of laat rijden."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid. Scooters vallen ook onder de motorrijtuigen van art. 185. motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning; Maar dat is volgens mij wat je mij wilde duidelijk maken ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergeet het gewone burgerlijk wetboek. Dat wordt niet uitgesloten door 185WVW. De eigenaar wordt aangesproken omdat deze een WA verzekering dient te hebben, echter het BW bepaald dat diegene die schade veroorzaakt er voor aansprakelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MAw, een stukje wetgeving bepaald niet alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is niet juist. De eigenaar wordt NIET aangesproken OMDAT deze een WA verzekering moet hebben maar omdat deze bij WET aansprakelijk wordt gesteld.
En de schuldaansprakelijkheid van de bestuurder wordt niet te niet gedaan. Maar als een bijzondere wet (WVW) een algemene wet (burgerlijk wetboek (de onrechtmatige daad) 'doorkruist' dan heeft de bijzondere wet voorrang zonder daarbij de andere wet als onjuist te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je het niet begrijpen? Het "slachtoffer" dient de eigenaar van de scooter aansprakelijk te stellen volgens het WVW, de eigenaar kan de bestuurder aansprakelijk stellen. Het is nog altijd zo dat diegene die schade veroorzaakt aansprakelijk is voor die schade, enkel zal bij een ongeval de bestuurder van ernstige nalatigheid beschuldigd kunnen worden alvorens deze verplicht kan worden te betalen. Voorbeeld: Eigenaar heeft scooter in een afgesloten berging gestald, bestuurder is er van op de hoogte dat er geen verzekering is afgesloten voor het voertuig, bestuurder gaat toch op de scooter op de openbare weg rijden, eigenaar kan schade verhalen op bestuurder daar deze weet dat scooter niet geschikt was om deel te nemen aan het verkeer. Eigenaar is volgens WVW verplicht de schade te betalen, eigenaar kan deze schade verhalen op bestuurder ingevolge burgerlijk wetboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij lijkt lid art 185 toch duidelijk genoeg: 2. De eigenaar of houder die het motorrijtuig niet zelf bestuurt, is aansprakelijk voor de gedragingen van degene door wie hij dat motorrijtuig doet of laat rijden." Je voorbeeld is wel een geval die vaak wordt uitgesloten; lijkt op joyriding er hoeft dan geen sprake te zijn van 'doet of laat rijden'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals het WVW sluit het BW niet uit, ander voorbeeld: Vrachtwagenchauffeur is met lading onderweg naar losadres, vrachtwagenchauffeur raakt geïrriteerd door langzaam rijdende auto voor hem, vrachtwagenchauffeur besluit om met vrachtwagen personenauto op te duwen. Werkgever is aansprakelijk voor de schade die derde geleden heeft omdat hij de chauffeur heeft doen laten rijden (WVW), daar chauffeur met opzet het ongeval veroorzaakt heeft kan de werkgever (verzekering) de schade verhalen op de chauffeur (BW).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er inderdaad opzet in het spel kan de werkgever de schade weer verhalen op de werknemer.
Maar dit is dan toch juist een bevestiging voor mijn stelling dat in beginsel niet de bestuurder aansprakelijk is maar de (in dit geval) werkgever ogv de werkgeversaansprakelijkheid ex art. art. 6:171 Bw. (zoals je zelf eigenlijk al stelde)
En deze aansprakelijkheid van de werkgever kan hij in sommige gevallen inderdaad verhalen op zijn werknemer die dus in beginsel juist niet aansprakelijk was. Door kwade opzet van de werknemer kan die aansprakelijkheid komen te vervallen.
Maar dit zijn dus de uitzonderingen op de regel dat niet de bestuurder aansprakelijk is. Deze zogenaamde risicoaansprakelijkheid van de werkgever kun je dan vergelijken met de wettelijke aansprakelijkheid in geval van uitlenen voor de eigenaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bewijslast ligt overigens bij de werkgever om te stellen dat er opzet van de werknemer is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
neen de bestuurder is in eerste instantie aansprakelijk voor de geleden schade. Lees de memorie van toelichting en de geschiedenis van de wet is door. Artikel 185 is enkel in het leven geroepen om huurders en werknemers die in bedrijfsvoertuigen rijden te beschermen, het was voor de verhuurder en de werkgevers goedkoper om de voertuigen niet te verzekeren en de schade direct op de bestuurder te verhalen. Mocht enkel 185 van kracht zijn zou nimmer de chauffeur aansprakelijk kunnen worden gesteld als het om joyriding, diefstal, ernstige nalatigheid of opzet gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daargelaten of je omschrijving van de reden van art. 185 wel juist is, kan je in ieder geval stellen dat de eigenaar aansprakelijk is. Want dat is wat dat artikel vertelt.
En je laatste argument is (nogmaals) een uitzondering op de regel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen. De bestuurder is en blijft aansprakelijk volgens het BW, enkel omdat de bestuurder verplicht verzekerd is wordt in het WVW een uitzondering gemaakt en dient de eigenaar van het voertuig in eerste aanleg aangesproken te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niet wat je zegt. Want niet de bestuurder is verplicht verzekerd maar de eigenaar van de auto/scooter omdat deze door de wet aansprakelijk wordt gesteld.
Je zegt het in feite zelf al. De bestuurder is schuldig en dus aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als eigenaar (en betaler van de WA verzekeringspremie) zul je moeten proberen de schade op de dader te verhalen.