Mijn zorverzekering is te vroeg afgeschreven, kan ik hier een slaatje uit slaan?

Gisteren is voor de 5e maand op rij mijn zorverzekering te vroeg afgeschreven (2 weken) terwijl 2 weken geleden de vorige betaling nog heeft plaatsgevonden. Ik heb zojuist uitgevonden dat ik dit kan storneren zodat ik morgen weer uit het rood ben en eindelijk weer voedsel kan kopen. Heeft iemand enig idee of ik hier iets mee kan voor nu, against mijn zorgverzekering? Ik ben het nu zo zat dat dit keer op keer gebeurt dat ik het ook maar al te graag lekker aandik. Bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp het volledig, bedankt voor uw antwoord. Het is zo dat ik normaal betaal, alle rekeningen worden netjes de eerste van de maand altijd betaalt. Ik bedoel echter te zeggen dat er dan tussen 2 afschrijvingen (aan het eerste van de ene en de maand daarop) nóg een extra afschrijving plaats vind, die een aantal dagen later automatisch weer wordt teruggeboekt om administratieve reden. Dat vebaast mij zo enorm, want als student sta ik dan plotseling een paar dagen in het rood terwijl ik het geld dat er nog wél opstond die dagen hard nodig had.

Antwoorden (2)

Ik snap het niet helemaal: als voor de 5e maand op rij de zorgverzekering - naar jouw mening - te vroeg is afgeschreven, hoe kan er dan 2 weken geleden nog een betaling zijn gedaan? Die betaling was dan immers niet te vroeg.

Hoe het ook zij: er zijn 2 momenten waarop de zorgverzekering kan worden afgeschreven: ofwel uiterlijk op de 1e van de maand waarop de premie betrekking heeft, of op of rond de 20e van de maand voorafgaand aan de maand waarop de premie betrekking heeft. De premie van november wordt dus ofwel rond 20 oktober afgeschreven of uiterlijk 1 november.

Een afschrijving op 22 oktober ten behoeve van de maand november hoeft dus helemaal niet " te vroeg te zijn", en zeker geen 2 weken; het is gewoon normale incassodatum. Ook kan bij betalingsproblemen het betaalmoment worden vervroegd van 1e van de maand naar de 20e van de voorafgaande maand.

Kun je storneren? Ja. dat kan. Verstandig is het echter niet vermoed ik. Ten eerste is het een onterechte storno, ten tweede kan en mag de zorgverzekeraar daar administratiekosten voor rekenen en ten derde loop je de kans daarmee van de regen in de drup te raken: bij betalingachterstanden kan de dekking worden geroyeerd en val jij terug op de veel duurdere wettelijke vangnetregeling voor wanbetalers. De zorgpremie wordt dan nog veel hoger per maand .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt geen slaatje slaan uit het feit dat je zorgverzekering moet worden betaald, om te voorkomen dat je zorgverzekering op een tijdstip word afgeschreven dat je niet wil kun je de machtiging intrekken en in het vervolg zelf de zorgverzekering op het tijdstip betalen dat jou past .