Waarom betalen we premie én eigen risico?

We betalen elke maand zorgpremie. Als ik het goed begrepen heb, hebben we daarnaast een verplicht eigen risico van minimaal 385,-. Dat betekent dat we alles onder dat bedrag zelf moeten betalen en dat de rest vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Maar waarom betalen we dit als we ook al premie betalen? Die premie zou toch de hele verzekering moeten dekken? Een telefoonverzekering of autoverzekering werkt ook niet met dit systeem, toch?

Als iemand mij het in jip-en-janneke-taal kan uitleggen, graag!

een jaar geleden
2K
ronron1212
een jaar geleden
Om de premie niet te hoog te laten worden heeft men jaren geleden besloten om een eigen risico in te voeren de 100 miljard die de totale zorg kost moet ergens vandaan komen.
TurfGraver
een jaar geleden
Niet alle zorg valt onder eigen risico (huisarts bijvoorbeeld niet).
Eveneenvraag
een jaar geleden
Betekent dat dat we eigenlijk met zijn allen een klein deel betalen van wat het in totaal in één jaar gekost heeft voor iedereen samen?

Antwoorden (1)

De motivatie voor het eigen risico is dat je minder snel zorg vraagt die niet echt nodig is. Want dat kost je in eerste instantie geld.
SimonV
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
+ En dit geldt niet alleen voor de zorgverzekering. Ook verzekering voor inboedel, auto of apparatuur werkt vaak met een eigen risico. Je kunt dan vaak bij een andere maatschappij wel kiezen voor een verzekering zonder eigen risico, maar daar is dan de premie hoger of gelden andere voorwaarden die minder gunstig zijn. Overigens is de zorg van de huisarts vrijgesteld van het eigen risico. Je betaalt dus geen eigen risico als je naar de huisarts gaat.
tinus1969
een jaar geleden
Maar toch is de vraag terecht. Want waar eigen risico bij auto stimuleert om voorzichtig te rijden, en je bovendien de meeste jaren geen eigen risico betaalt, heb je als patiënt weinig invloed op de vraag of je eigen risico betaalt, en is het gewoon verkapte extra premie. Er zijn hordes mensen die gewoon op 1 januari al weten dat hun eigen risico voor 1 februari 'op' is.
Pieterke
een jaar geleden
Er zijn ook mensen die door het eigen risico juist te laat naar de huisarts gaan waardoor hun klachten ernstiger worden en ze vaker naar de specialist moeten worden doorverwezen en vaker of langer medicatie moeten gebruiken.
LeonardN
een jaar geleden
@Pieterke
Huisarts valt NIET onder het eigen risico. Juist om die eerste stap niet te hinderen.
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eerstelijnszorg/vraag-en-antwoord/huisartskosten-op-zorgnota