Mag een zorgverzekeraar je zorgverzekering beeëndigen als je niet staat ingeschreven op een adres in Nederland?

een jaar geleden
1K
ronron1212
een jaar geleden
Ja dat kan
Is je zorgverzekering beëindigd omdat je geen inschrijving hebt in de BRP (Basisregistratie personen), dan moet je in actie komen. Als je (nog) geen woonadres hebt, dan zijn er drie manieren om toch een zorgverzekering af te sluiten:
Met een briefadres
Met een digitale loonstrook niet ouder dan 1 maand
Met een verklaring van de Sociale Verzekeringsbank
tinus1969
een jaar geleden
Dat mag niet alleen, dat moet zelfs - zorgverzekering is gericht op Nederlandse ingezetenen.
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 niet ingeschrevenen kan nog steeds 100% Nederlander en ingezeten zijn.

Antwoorden (1)

Ja.

"Uitschrijven uit het bevolkingsregister / bij de gemeente en de gevolgen
Bij een verblijf in het buitenland van langer dan 2/3 van een jaar (=acht maanden of langer, hoeft niet aaneengesloten te zijn) is uitschrijven bij de BRP verplicht. De gemeente voert deze regeling uit.

In verband met de zorgverzekeringswet, is uitschrijven uit de BRP relevant. De zorgverzekeraar neemt de status van ingeschreven / uitgeschreven zijn mee in de beoordeling van de verzekeringsplicht in Nederland. Uitschrijven geeft aan dat men langere tijd buiten Nederland gaat verblijven. In veel gevallen zal dit leiden tot het (verplicht) stopzetten van de Nederlandse basisverzekering. Echter niet in alle gevallen hoeft dat zo te zijn. Ook het doel van het verblijf in het buitenland (bv werk, studie, reizen) speelt het rol, naast ook het inkomen. Zo kan men bijvoorbeeld ook in NL ingeschreven staan, en toch niet verzekeringsplichtig zijn, indien men inkomen uit het buitenland verkrijgt, en/of de werkzaamheden in het buitenland uitvoert.

Definities:

BRP staat voor Basisregistratie Personen
De BRP was voorheen de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA)
Het GBA werd ook wel bevolkingsregister genoemd.

Wettelijk verplicht; boete bij onjuiste registratie
U bent dus wettelijk verplicht om u uit te schrijven uit de BRP wanneer u in een periode van 12 maanden minimaal 8 maanden in het buitenland bent. Er zijn in vergelijking met voorheen, meer maatregelen getroffen om hierop te controleren en u riskeert een boete (bedraagt 325 euro in 2020) als uw informatie in de BRP niet juist is. Voor meer informatie verwijzen we u graag naar de informatie van de Rijksoverheid."

Het is in zo'n situatie beter dat je jezelf uitschrijft dan dat de zorgverzekering erachter komt bij een vergelijking tussen haar gegevens en die van de gemeente.z
Computoon
een jaar geleden