Nee, politieauto's zijn niet verzekerd. De staat is nergens voor verzekerd. Nu is de politie weliswaar formeel geen onderdeel van de staat, maar leunt daar wel zwaar tegenaan.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Politie is natuurlijk wel onderdeel vd staat.
Volgens Artikel 17 van de WAM ((Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen)) is de Nederlandse Staat vrijgesteld van de verzekeringsplicht. Voorbeelden van voertuigen die van de Staat zijn én dus zijn vrijgesteld van de verzekeringsplicht, zijn politieauto's en ambulances.

Mocht u een ongeluk krijgen waarbij een politieauto en ambulance de veroorzaker is en aantoonbaar tegen de verkeersregels in dit ongeluk veroorzaakte dan kunt u de schade gewoon vergoed krijgen.
een jaar geleden
teusvh
een jaar geleden
De politie is geen onderdeel van de staat, maar een bestuursorgaan sui generis. Ook geen ZBO dus, maar vergelijkbaar met provincies en gemeenten. Met dat verschil dat er slechts één politiekorps is.
tinus1969
een jaar geleden
En wie heeft de politie ingesteld als bestuursorgaan? https://nl.wikipedia.org/wiki/Eenheidsstaat