Kan ik de autoverzekering van mijn zakelijke auto omzetten naar een andere naam?

Situatie: Bedrijfseigenaar Piet neemt Jan in dienst. Jan mag een nieuwe auto uitzoeken bij de garage voor het werk. Piet betaalt de auto in 1x en mag als zogenaamde 'fleetowner' de bijtelling van het salaris van Jan inhouden. Jan heeft echter door de jaren heen flink wat schade gereden en heeft 8 negatieve schadejaren opgebouwd waardoor Piet een behoorlijke auto premie (€7500 p/jaar) moet betalen voor Jan zijn auto. Jan gaat vervolgens alweer uit dienst en collega Henk neemt de auto over. Zodra Henk hier in gaat rijden, betaalt Piet nog altijd een premie op basis van Jan zijn negatieve schadejaren, terwijl Henk 6 schadevrije jaren heeft opgebouwd en eigenlijk maar €1500 per jaar zou betalen. Piet belt de verzekering maar kan de autopremie niet omzetten op naam van Henk, omdat de premie is afgesloten toen Jan nog eerste bestuurder was. Mag en kan dit zo maar? Ik ben nu zelfs aan het bekijken om de auto te verkopen omdat dit dus €6000 per jaar aan extra premie kost.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
erotisi
3 jaar geleden
Als je de verzekering op naam van het bedrijf had laten zetten had je mss dat probleem niet gehad: https://www.zakelijke-autoverzekering.nl/veelgestelde-vragen/bedrijfsnaam-verzekeren/ Schadevrije jaren worden opgebouwd door de verzekeringsnemer. Schadevrije jaren kun je gebruiken als deze vrijkomen uit een beëindigde verzekering. Wilt U uw huidige autoverzekering/ motorverzekering laten lopen dan is het niet mogelijk om deze nogmaals te gebruiken bij zakelijke autoverzekeringen. Bijvoorbeeld:
Ondernemer Jaap heeft een privé autoverzekering lopen bij verzekeraar A, Jaap wil graag een nieuwe auto erbij kopen en deze verzekeren op naam van zijn zaak. De privé verzekering moet blijven lopen, deze auto gebruikt Jaap namelijk in het weekend voor privé doeleinden. Op zijn privé verzekering heeft Jaap inmiddels 15 schadevrije jaren opgebouwd. Omdat deze verzekering blijft doorlopen kunnen wij deze schadevrije jaren niet nogmaals gebruiken op zakelijke autoverzekering, waardoor de zakelijke

Antwoorden (1)

De verzekering staat op naam van het bedrijf, niet op naam van de bestuurder. Dat de bestuurder schade rijdt, komt op naam van de verzekerde (het bedrijf). Dat daar een andere bestuur in komt te rijden, verandert er niets aan de verzekerde (dat blijft het bedrijf). Je zult als verzekerde (bedrijf) weer schadevrije jaren moeten opbouwen.