Is het normaal dat je medicijnen op recept afgehaald bij een andere apotheek volledig moet betalen?

Ik heb de afgelopen maand een paar keer medicijnen nodig gehad. Antibiotica, oxycodon en migraine pillen. De migraine pillen op mijn werk, dus door de huisarts het recept laten faxen naar een apotheek in Utrecht.

De antibiotica en oxycodon tijdens weekend en nacht bij de regio apotheek van het ziekenhuis Tiel, waar deze medicijnen ook werden voorgeschreven bij de SEH.

Nu heb ik een rekening van ruim €100 ontvangen voor deze medicijnen en dit gaat niet van mijn eigen risico af.

Kortom ik moet de medicijnen zelf betalen. En mijn eigen risico is nog steeds niet verbruikt.

Het zijn medicijnen die ik normaliter wel vergoed zou krijgen. Als ik ze tussen 8.30 & 17.00 nodig gehad had van ma t/m vrij bij mijn eigen apotheek.

Op de nota staan de kosten van het medicijn, niet voor het gebruik van de andere apotheek. Is dat normaal?

2.4K
Amadea
5 jaar geleden
Wanneer het een dienstapotheek voor spoedzorg betreft dan klopt het dat die duurder is dan jouw eigen gewone apotheek. Zie https://www.apotheek.nl/actueel/kosten-spoedzorg-dienstapotheek
tinus1969
5 jaar geleden
Heb je je zorgverzekering gebeld/gemaild? Wat was hun reactie?
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Nee, ik heb (nog) geen contact opgenomen. Ik dacht, ik vraag het eerst hier. Ik heb zelden zorg nodig dus geen ervaring. Maar hier zijn gebruikers genoeg die wel ervaring hebben :-)

Antwoorden (1)

Weet je zeker dat het geen geneesmiddelen zijn met een eigen bijdrage?
Is het merk van het medicijn ook het merk dat de zorgverzekering vergoedt? Stel dat de zorgverzekering medicijn A alleen vergoedt van Teva, dan geeft jouw apotheek ook Teva. Heeft de dienstdoende apotheek medicijn A meegegeven van Sandoz dan kan het zijn dat de zorgverzekering het medicijn niet vergoedt.
Dienstdoende apotheken die leveren buiten reguliere tijden mogen een prijs bovenop het medicijn doen tot maximaal €45,00. Maar deze bedragen gasn normaal af van je eigen risico.
Bellen dus met de zorgverzekering.
Ik heb wel een link waar je medicijnen kunt opzoeken.www.medicijnkosten.nl