Waarom betaal ik ZVW als ik gewoon in dienst ben?

Ik heb sinds vorige maand een aanslag gekregen van de belastingdienst. Een te betalen bedrag van € 522,00 voor de ZVW (Zorgverzekeringswet). Ik ben hier niet bekend mee en het internet geeft mij als antwoord dat dit door de werkgever wordt betaald. Ik ben al minimaal 12 maanden in dienst voor ongeveer 32 uren per week (op basis van 0-uren contract). Moet mijn werkgever dit bedrag niet gewoon betalen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Gaat dit om 2017? Heb je nog andere inkomsten dan via een werkgever?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste ronron1212 Neen, enige wat ik krijg is af en toe een financiele vergoeding van een ongeluk dat is mii overkomen. Volgens mij valt dat niet onder inkomsten toch? Ik krijg dat geld van de verzekering van de tegenpartij.
tinus1969
5 jaar geleden
@Antoonvan2018; is die financiële vergoeding van een ongeluk toevallig een kleine 10.000 euro?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@tinus in totaal over 2 jaar wel ja (2018 en 2017)

Antwoorden (1)

De werkgever moet inderdaad Zvw-premie afdragen voor iedereen die bij hem in loondienst is.
Zelfstandigen betalen dat bedrag zelf aan de Belastingdienst want de Zorgverzekeringswet is er voor iedereen, niet alleen voor werknemers.

Daarnaast moet je natuurlijk zelf een zorgverzekering hebben waarvoor je ook Zvw-premie betaalt, maar dan aan de zorgverzekeraar. Doe je dat niet en is de achterstand groter dan een paar maanden dan volgt "verhaal" op je inkomsten. Maar in de tussentijd ben je dan al ingelicht.
Van de Belastingdienst:

"Betaalt uw werkgever of uitkeringsinstantie de werkgeversheffing Zvw over uw inkomen, dan hoeft u zelf geen bijdrage Zvw te betalen. Als over (een deel van) uw inkomen geen werkgeversheffing Zvw wordt betaald, betaalt u de bijdrage Zvw zelf via een inhouding op uw nettoloon of uitkering, of via een aanslag."

Is het mogelijk dat je dit bedrag moet betalen vanwege de uitkering waarover je in de reactie schrijft? Je kunt navraag doen bij de Belastingdienst. Aanslag en BSN-nummer bij de hand houden als je contact opneemt met de Belastingtelefoon.
Toegevoegd op 09 augustus 2018 05:21: tekst
Computoon