Wat kunnen redenen zijn waarom er bij verzekeringen niet na overlijden uitgekeerd wordt?

Normale overlijdens omstandigheden. Mijn tante (zelf ben ik onterfd) regelt de afhandeling van het testament en stuit op onwillendheid van verzekeraars om uit te keren. Het exacte hoe en waarom krijg ik niet boven tafel.

6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Bij het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering moet je een aantal gezondheidsvragen eerlijk beantwoorden. Als je verzwijgt dat je rookt of een bepaalde ziekte hebt, kan de verzekeraar besluiten niet uit te keren na jouw overlijden.

Wat hier niet het geval zal zijn:

Een andere reden om niet uit te keren is in geval van oorlogssituaties en terrorisme. Gelukkig zijn de meeste verzekeraars aangesloten bij de NHT(Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschaden). De NHT is door een groot aantal verzekeraars in het leven geroepen om terrorismeschade te kunnen betalen. Bij een aanslag zullen de verzekeraars elkaar helpen om de schade van de getroffen verzekerden en nabestaanden te vergoeden.

Zelfdoding is geen reden voor verzekeraars om niet uit te keren. Wel hanteren ze een wachttijd van twee jaar. Dat betekent dat de zelfdoding minimaal twee jaar na de ingangsdatum moet hebben plaatsgevonden, eerder keert de verzekeraar niet uit. Overlijdt de verzekerde door euthanasie dan keert de verzekeraar ook uit als dat plaats heeft gevonden binnen twee jaar na de start van de verzekering. Daarbij is het wel belangrijk dat alle wettelijke regels zijn gevolgd.
SimonV