Wat als ik in een ongeluk kom maar het is de schuld van de andere persoon, gaat mijn No Claim Korting dan omlaag, of blijft die gelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als echt is vastgesteld door verzekering dat het niet jouw fout was dan nee, kost het jou niet je no-claim.

Antwoorden (1)

"Bijna alle schades die je claimt bij je eigen verzekeraar hebben invloed op je schadevrije jaren. Een uitzondering zijn schades die kunnen worden verhaald op een tegenpartij. Bijvoorbeeld bij een aanrijding waarvoor de tegenpartij aansprakelijk is."

Toegevoegd na 11 minuten:
"De verzekeraar van de tegenpartij maakt bekend of hij aansprakelijkheid erkent. Er zijn meerdere mogelijkheden:

    De tegenpartij/verzekeraar erkent de aansprakelijkheid, hij keert de schade uit.
    De verzekeraar wijst aansprakelijkheid af, hij keert niets uit. De schade is voor eigen rekening.
    Er is sprake van 'gedeelde aansprakelijkheid', zowel jij als de tegenpartij zijn beide aansprakelijk. Beide partijen betalen hun eigen schade óf er wordt een schulddeling voorgesteld.

Soms kan de afwikkeling lang duren. Er kan heel wat correspondentie over en weer worden gevoerd voordat de standpunten duidelijk zijn. Ben je het niet eens met het standpunt van de tegenpartij? Dan kun je een klacht bij de verzekeraar indienen en/of overwegen naar de rechter te stappen. Zonder rechtsbijstandverzekering is dit echter wel ingewikkeld en kostbaar."
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de tegenpartij is volledig aansprakelijk, zij betalen alles en dus heeft het geen invloed op MIJN NoClaim?
Computoon
6 jaar geleden
Als de verzekeraar van de tegenpartij de aansprakelijkheid voor de schade volledig erkent (anders gezegd: het gaat je eigen verzekeraar niets kosten) dan is er geen gevolg voor je no-claim. Bedenk: het heet "no claim", niet "no blame". Als je bijv. met een auto een fietser aanrijdt waarbij de fietser de schuldige is van het ongeval ben je als automobilist toch aansprakelijk omdat een fietser een zwakkere verkeersdeelnemer is.