Krijg je een huishoudelijke hulp vergoed als je ziek bent en je partner kan niet alle taken op zich nemen?

Huishoudelijke hulp bedoel ik ook eventueel thuishulp van een zorggroep van, maar ok weet er niet veel van.
Wordt dit vergoed? Zo ja, welke voorwaarden zitten daar aan?
Op het moment ben ik in behandeling bij het GGZ, maar ik denk niet dat ik daar terecht kan voor hulp in de huishouding (zoals afwassen, stofzuigen ed) eventueel samen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.3K

Het beste antwoord

De door de overheid betaalde huishoudelijke hulp ('thuiszorg') valt onder de WMO (de wet maatschappelijke ondersteuning).

De WMO wordt uitgevoerd door de gemeente en de ene gemeente biedt meer op dit gebied dan de andere. Omdat de gemeenten tegenwoordig keihard moeten bezuinigen, worden de voorwaarden om er een te krijgen zeer strikt nageleefd.

"Sinds 1 januari 2007 valt de huishoudelijke hulp onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De gemeente waar u woonachtig bent is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo. Aan de hand van bepaalde criteria bepaalt de gemeente of u recht heeft op huishoudelijke hulp. De Wmo gaat ervan uit dat u eerst een beroep doet op uw naasten (partner, echtgenoot, inwonende kinderen, huisgenoot) en als die u geen hulp kunnen geven, kunt u in aanmerking komen voor huishoudelijke hulp via de Wmo. "

Kortom, je bent aan de gemeente 'overgeleverd'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je betaalt overigens ook een eigen bijdrage.

Wordt de aanvraag afgewezen, dan zul je er via het 'commerciële circuit" een moeten zien te krijgen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed en volledig antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, dus ik moet bij de gemeente aanvraag doen? Heel erg bedankt hier kan ik wat mee.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is het normaal dat als de huishoudelijke hulp ziek is en je geen vervanging heb dat je dan toch de eigen bijdrage moet betalen ??

Andere antwoorden (3)

Als het goed is kan dit en zit het bij je verzekering in. Alleen zijn veel instanties aan het inkrimpen waardoor het steeds lastiger wordt. Je kunt ook een pgb aanvragen en dan zelf iemand inhuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat houdt een pgb in? En hoe noemen ze dat bij de zorgverzekering (huishoudelijk hulp dan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pgb houdt in: persoonsgebonden budget. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgebonden-budget-pgb/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-persoonsgebonden-budget-pgb-aanvragen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan de link niet openen helaas
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mss kan je deze wel openen http://www.pgb-plein.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zoekt op pgb dan kom je vanzelf het linkje tegen van de rijksoverheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan geen een link openen in de reacties haha maar deze is wel makkelijker te typen, ik zal eens kijken. Maar wat zijn de voorwaarden dan als je huishoudelijk hulp via de zorgverzekering vergoed wilt krijgen? (Of kan iedereen dit zomaar vergoed krijgen?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op die site staat alle info en voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom meer in aanmerking voor Wmo als ik dat zo lees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik wil de voorwaarden van de zorgverzekering weten (omdat je zei: als het goed is kan dit en zit het bij je verzekering in)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Wmo en dan zorg in natura)
Dat hangt er vanaf WAAROM je partner niet alle taken op zich kan nemen.
Is hij invalide? Kan hij heel weinig?
Zijn er kinderen te verzorgen die tekort komen? Dan heb je een kans.

Heeft hij gewoon een baan? ZEGT hij dat hij weinig kan?
Dan heb je eigenlijk geen kans.

In een tweepersoons huishouden zijn er niet zo veel dringende taken die
niet opgelost kunnen worden. De Wmo gaat ervan uit dat je eerst een beroep doet op je naasten (partner, echtgenoot, inwonende kinderen, huisgenoot)

Bovendien wordt er naar je inkomen gekeken.
Als er bijv. 2000 euro per maand binnen komt, dan zul je zelf een
hulp moeten zoeken...........en betalen.

Dus het waarom is van groot belang en de aanvraag moet je bij de gemeente doen.

http://www.rechtopwmo.nl/inhoud?pid=779
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vriend werkt 5 ploegendienst en is zelf licht depressief. Door die twee dingen is het lastig voor hem om alle taken op zich te nemen. Wordt het salaris van mijn vriend meegenomen als we geen fiscale partners zijn? Ik lees namelijk veel dat dat dan niet meegerekend wordt (in principe zouden we net zogoed huisgenoten kunnen zijn, en ik kan hem niet op laten draaien voor mijn zorgkosten, als je het dan zo bekijkt) Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas is het zodat de werk uren van je vriend er niet toe doen. Dan moet hij dat maar in het weekend doen of s,avonds zegt de WMO. Je moet aantonen dat hij depri is plus een verklaring dokter dat hij daarom het huishouden niet kan doen. Ook kijken ze of jezelf echt niet in staat bent wat te doen in huis. Bezuinigingen bezuinigingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn geen kinderen begrijp ik, ja een beetje stofzuigen en de wc doen wordt echt niet vergoed hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat wel om meer dan alleen beetje stofzuigen en de wc doen :) Ikzelf kan vrij gemakkelijk aantonen dat ik hulp erbij nodig heb, mijn vriend heeft alleen nog een verwijzing liggen van de huisarts.
Er zijn bezuinigingen maar dat betekent niet dat ze geen 'nieuwe' mensen meer helpen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We kunnen beiden wel wát doen, maar niet alles, vandaar ook huishoudelijk hulp die een paar taken overneemt en eventueel dus ook samen 'werken'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je woont samen, dus het inkomen van je partner telt mee.
Je kunt allebei wel wat doen............en dan kies je het belangrijkste.
(en dat is niet veel)
Je bent maar met z'n twee. Het beetje wat er dan te doen is,
dat doe je rustig aan. Nieuwe mensen worden nog wel eens geholpen:
Stokoude bejaarden en zwaar bedlegerige mensen.
Niet mensen die nog wat zelf kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We kunnen wel wat, maar niet alles. Lees: NIET alles.
Met andere woorden heel veel komt op de: nog te doen stapel. En dat gebeurd niet dus willen we ondersteuning bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje, ik begrijp je wel maar ik vind niet dat er betaald moet worden uit de staatskas voor twee volwassenen die wel iets kunnen doen maar niet alles. In dat geval denk ik: zoek mantelzorg of laat het een poosje lekker op een laag pitje en stel prioriteiten. Een voorbeeld: er is altijd kraamzorg voor als je net een baby hebt maar eigenlijk is die alleen nodig voor de gezondheid van moeder en kind. Schoonmaken, eten koken en weet ik veel is echt niet meer nodig in 2013. Weet je wanneer dat wel nodig is: als het hele gezin griep heeft of een darminfectie maar nee dan kun je niemand bellen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus mensen die verstandelijk, psychisch en/of lichamelijk beperkt zijn maar nog wel de was kunnen doen, maar niet de afwas en stofzuigen bijvoorbeeld, die moeten het maar op een laag pitje zetten?
Dus thuiszorg ed is alleen voor mensen die absoluut niks meer kunnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of niet..?
Computoon
11 jaar geleden
Wat ik al schreef: "Omdat de gemeenten tegenwoordig keihard moeten bezuinigen, worden de voorwaarden om er een te krijgen zeer strikt nageleefd." Als de gemeente maar 'een' reden ziet om het verzoek af te wijzen op basis van de strengste uitleg van die regels, zal ze dat in deze tijd doen en dan zul je een 'gewone', volledig door jezelf te betalen, huishoudelijke hulp moeten zien te vinden, als je die taken niet kunt doen. Op dit moment maken ook nogal wat ouderen met een 'huishoudelijke hulp uit de WMO' zich erg ongerust. De eigen bijdrage gaat zover omhoog/is zover omhooggegaan, dat ze die hulp niet meer kunnen betalen. Het is al veel in het nieuws geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje, je kunt het gewoon zelf betalen toch? Net als anderen. Ik vind serieus dat twee volwassenen zonder kinderen een heel eind moeten komen zonder subsidie uit de staatskas. Eerst moet het geld naar ouderen en zieke alleenstaanden met kinderen. In jouw huishouden moet 2 uur per week a 25 euro meer dan genoeg zijn om een hulp het werk te laten doen. Je kunt het financieel moeilijk hebben maar als je allebei een kwartiertje per dag wat doet ben je gewoon klaar met dat huishouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, ik vind het wel heel knap van jou dat jij weet hoe het allemaal zit.
Dat 'gewoon even een kwartiertje' is allang niet meer.
Ik geef niet voor niets aan dat ik hulp wil, ik weet zelf dus dat het nodig is.
Ook die 2 uurtjes per week is niet genoeg, al zou dat al enorm helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon, natuurlijk begrijp ik dat er meerdere mensen op hulp wachten en de gemeente streng zijn, maar ik wil echte voorwaarden weten (ik ga daarom naar de gemeente zelf) in plaats van: tja, je bent beiden volwassen dus afgewezen (want dat slaat nergens op dus)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij blijft doorvragen toch? Ik hoef je situatie helemaal niet te weten ik mag wel een mening hebben toch? Verder geef ik geen antwoord, juist omdat ik de regels niet precies weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag wel een mening geven maar die mening is niet gebaseerd over wat ik typ, maar op wat jij denkt te zien: namelijk 2 gezonde volwassenen zonder kinderen die het makkelijk zelf redden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ben je aan het veroordelen, ik weet heus wel dat ik niet met twee gezonde volwassenen te maken heb die het makkelijk zelf redden maar als ik merk hoe moeilijk mijn vader hulp kan krijgen met al zijn medische achtergrond (vergoed dan) vind ik het niet meer dan redelijk dat twee volwassenen dat ook niet krijgen,. Betalen dus voor je hulp!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik reageer op wat ik lees, je zegt namelijk: Je kunt het financieel moeilijk hebben maar als je allebei een kwartiertje per dag wat doet ben je gewoon klaar met dat huishouden. (hierin neem je aan dat wij elke dag een kwartiertje wat kunnen doen) Ik begrijp dat jij het niet meer dan redelijk vindt dat als 1 iemand iets niet krijgt, de ander het ook niet krijgt, maar zo werkt dat niet.
Het kán vergoed worden, en of dat nu een oude man is of een jonge vrouw, dat maakt niet uit, het gaat om de reden. Dat die oude man het dan niet krijgt, is het dan redelijk dat die jonge vrouw het dan ook maar niet krijgt?
WIE HEEFT RECHT OP AWBZ-ZORG?

De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten is een volksverzekering.
Iedereen die in Nederland woont, kan voor AWBZ-zorg in aanmerking komen.
Om AWBZ-zorg te krijgen is een indicatie van het CIZ nodig.
Het zorgkantoor beslist of iemand recht heeft op AWBZ-zorg.
je krijgt papieren als het aangevraagd is die moet je invullen ,ondertekend worden door de huis arts en je komt in de molen ,dan hangt het af van de gemeente ,die komen op huisbezoek en bespreken alles met je,wordt het goedgekeurd krijg je hulp 1 keer in de week ongeveer 3 uur kan ook minder of meer zijn,je bent dan wel ongeveer 3 maanden verder, maar je kan via de link ook aanvragen .succes er mee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik zal het bekijken.