Brief gekregen na 5 jaar waarin staat dat ik even 8000 euro moet betalen, wat te doen?

Ik zit met het volgende : ongeveer 5 jaar geleden heb ik een eenzijding ongeval veroorzaakt met een auto. De auto stond op mijn schoonvader's naam verzekerd. De verzekeraar 'Achmea' heeft de schade ( rond de 6000 euro) betaald aan de klant 'De gemeente zoetermeer' echter worden deze kosten nu op mij verhaald. Omdat er alcholo in het spel was.
Dit wist ik destijds ook en heb toen regelmatig contact gehad met Achmea om tot een betalingsregeling te komen. Ik moest hiervoor mijn financiele situatie op papier zetten en opsturen naar hun. Helaas geen kopie meer hiervan. Ik heb daarna nooit meer bericht gehad van hun om tot een betalingsregeling te komen.
Vanuit mijn kant heb ik denk ik alles eraan gedaan om tot een betalingsregeling te komen alleen heb nooit echt een respons terug gekregen. Nu 5 jaar later zonder vooraf gaande waarschuwingen krijg ik een brief van hun of ik eventjes rond de 8000 euro binnen 10 dagen moet betalen. Zou het misschien zo kunnen zijn dat dit verjaard is? Of kan ik hier nog wat aan doen dat ik alleen de 6000 euro hoef te betalen ipv de 8000 ( inclusief wettelijke rente en administratiekosten). Want het is wel een beetje frapant dat ze pas na 5 jaar opeens een brief sturen en dat ik moet gaan betalen en niet eerder deze brief hebben verstuurd.

Exacte datums :
Schade betaald Achmea : 23 november 2007
Aangetekende brief van Achmea : 03 April 2012

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je rechtsbijstand heb, zou ik met hun contact opnemen. Zij kunnen hier meteen antwoord opgeven. De kosten kunnen ze volgens mij nog wel verhalen na deze periode. Maar of dat ze er een toeslag van € 2000,- op mogen zetten ivm rente e.d. lijkt me niet waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een rechtsbijstandverzekering bij de Univé en laat je zaak daar meteen behandelen. Ik heb net bericht gehad dat er geen wachttijden meer zijn voor nieuwe verzekerden. Ze gaan dus meteen voor je aan de slag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verzekering dekt geen zaken die al liepen op het tijdstip van afsluiten of op zaken die je had kunnen zien aankomen.... Beide zijn van toepassing....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, een verzekering dekt NOOIT een brandend huis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Unive zal ik zal zeker niet nemen. Sur (via Unive) behartigt je zaak niet of niet goed.
Achmea of Das zijn wel goed, maar je kan pas wat declareren nadat je minimaal 3 maanden bij hun al verzekerd bent geweest.
Heel vervelend maar idd je zult deze rekening toch moeten betalen,de termijn van 5 jaar nog niet verstreken dat is volgens de data die jij vermeld dus pas op 23 november 2012.
Je kunt natuurlijk alsnog proberen om een betalingsregeling te treffen....doe dit schriftelijk dan heb je altijd bewijs!