Bij welk bedrag aan zorgkosten wordt een basispolis goedkoper dan een budgetpolis?

Ik heb eigenlijk bijna nooit iets, maar ik hoor veel negatieve verhalen over de budgetpolis, dus ik twijfel. Ik wil niet ineens voor hoge kosten komen te staan als ik wel een keer iets heb.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
SimonV
7 jaar geleden
Daar is geen bedrag voor aan te geven.
Met een verschil van 25 euro met de restitutie)polis, bespaar je jaarlijks zo'n 300 euro. Bij sommige polissen krijg je slechts 65% van de kosten vergoed als je naar een ziekenhuis gaat dat geen contract heeft met je zorgverzekeraar. Dat kan al snel honderden of zelfs duizenden euro's kosten.
Zorgverleners waarschuwen je hier niet voor. Zorg dus altijd vooraf dat je weet wat wordt vergoed.
Er zijn ook grote verschillen in de budgetpolissen op het gebied van gecontracteerde zorg en niet-gecontracteerde zorg. Bij een naturapolis vergoedt de verzekeraar doorgaans ongeveer 80 procent van de behandeling, als de verzekerde ervoor kiest zich te laten behandelen bij een niet-gecontracteerde zorgaanbieder. Bij de budgetpolissen ligt die vergoeding fors lager. Ga je naar een behandelaar waarmee de verzekeraar een contract heeft, dan ben je doorgaans goedkoper uit met een budgetpolis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor de uitgebreide reactie (goed genoeg voor een antwoord naar mijn mening). Ik denk dat ik dan gewoon voor een degelijke basisverzekering met een wat hoger eigen risico ga, dan weet ik ten minste wat het me maximaal extra kost

Het beste antwoord

Daar is geen bedrag voor aan te geven.
Met een verschil van 25 euro met de basis(restitutie)polis, bespaar je jaarlijks zo’n 300 euro.

Bij sommige polissen krijg je slechts 65% van de kosten vergoed als je naar een ziekenhuis gaat dat geen contract heeft met je zorgverzekeraar. Dat kan al snel honderden of zelfs duizenden euro’s kosten. Als je bij een spoedopname in zo'n ziekenhuis terecht komt, heb je pech. Zorgverleners waarschuwen je hier niet voor.

Er zijn ook grote verschillen in de budgetpolissen op het gebied van gecontracteerde zorg en niet-gecontracteerde zorg. In principe zijn zorgverzekeraars vrij om een polis aan te bieden waarin slechts een gedeelte van de nota wordt vergoed voor niet-gecontracteerde zorg. De verzekeraar dient zich echter wel te houden aan uitspraken van de rechter over minimale vergoedingen. Zo mag een lagere vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg geen obstakel zijn om niet naar een bepaalde zorgaanbieder te gaan. Bij de budgetpolis kan de zorgverzekeraar een vergoedingspercentage hanteren van 50 of 60 procent van het gebruikelijke tarief. De zorgverzekeraar moet dan echter wel kunnen aantonen dat dit geen obstakel oplevert voor de verzekerde.

Zoals je zelf al aangeeft in je reactie, kun je beter € 300,- besparen door een hoger eigen risico te nemen. Dat weet je zeker dat je nooit meer dan een bepaald bedrag per jaar kwijt bent.
SimonV
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
"Dat weet je zeker dat je nooit meer dan een bepaald bedrag per jaar kwijt bent."
Dat weet je natuurlijk nooit helemaal zeker. Als je zorg nodig hebt die niet uit de basisverzekering vergoed wordt en je hebt geen passende aanvullende verzekering, kan het aardig oplopen. Dat is echter niet van invloed op de keuze voor basis- of budgetverzekering. Het is ook afhankelijk van waar je woont. Als in jouw regio wel zorgaanbieders zijn die door de budgetpolis worden vergoed, kan het nog best een interessante optie zijn. Verschil tussen basis en budget is ook vaak dat bij een budgetverzekering alle communicatie digitaal verloopt en de premie verplicht per automatische incasso dient te worden voldaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dank voor de aanvulling
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de heldere uitleg, ik snap nu eindelijk waar al die horrorverhalen over de budgetpolis vandaan komen. Goed de kleine lettertjes lezen :)