Vanaf welk jaar is de eigen bijdrage zorgverzekering in werking getreden?

Vanaf welk jaar is de eigen bijdrage voor de zorgverzekering in werking getreden? En wat was bij aanvang en de jaren erop, t/m 2013 de hoogte van deze eigen bijdrage per jaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigen bijdrage medicijnen De basisverzekering betaalt bijna alle medicijnen die door een arts worden voorgeschreven en die zijn opgenomen in het Geneesmiddelen Vergoeding Systeem (GVS). Het kan zijn dat je een medicijn nodig hebt waarbij je een eigen bijdrage moet betalen. Toegevoegd na 4 uur:
Eigen bijdrage
De eigen bijdrage voor ziektekosten
Het kan zijn dat u zorg gebruikt waarvoor een eigen bijdrage geldt. Dat betekent dat u een deel van de zorgkosten zelf moet betalen. Hoe hoog die eigen bijdrage is, staat vast in de Basisverzekering.
Rekenvoorbeeld eigen bijdrage
Als er voor de zorgkosten een eigen bijdrage geldt, betaalt u eerst die bijdrage. Het bedrag dat na betaling overblijft, telt mee voor het verplichte eigen risico.
• Stel dat u in 2013 gebruik maakt van zittend ziekenvervoer dat bijvoorbeeld € 200 kost. De eigen bijdrage hiervoor is vastgesteld op € 95. Dat bedrag betaalt u dus zelf.
• Het bedrag dat daarna overblijft: € 200 - € 95 = € 105. Dit bedrag valt binnen het verplichte eigen risico van € 350. Deze € 105 betaalt u daarom ook zelf.
• U houdt dan nog een eigen risico over van € 350 - € 105 = € 245.
• De eerstvolgende keer dat u zorgkosten voor de Basisverzekering maakt, betaalt u deze € 245. Toegevoegd na 4 uur:
Let op: de eigen bijdrage is niet hetzelfde als het eigen risico. Het eigen risico is een bedrag tot welke je de zorgkosten zelf moet betalen in dat jaar. De eigen bijdrage is een bijdrage die je per behandeling betaalt. Bronnen:
- menzis
- http://www.independer.nl/zorgverzekering/info/eigen-risico/eigen-bijdrage-medicijnen.aspx

Het beste antwoord

Sinds 2008 geldt de eigen bijdrage.

Bedragen:
2008 150 euro
2009 155 euro
2010 165 euro
2011 170 euro
2012 220 euro
2013 350 euro
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gevraagd is de eigen bijdrage, maar in het antwoord staat informatie over eigen risico en dat is iets heel wat anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord is wel goed, de link geeft ook het eigen risico aan maar Simon heeft per ongeluk eigen BIJDRAGE getikt. Jouw antwoord is helemaal fout, geen jaartal en het gaat over medicijnen....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Peter2704 vraagt naar de eigen bijdrage zorgverzekering, niet waarvoor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar is jouw jaartal dan? Peter heeft het over 2013 dus ik denk dat hij wel het eigen risico bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie mijn (bijgewerkte) antwoord. Ik ben niet helderziende. Daarom ga ik er van uit dat hij bedoelt wat hij schrijft,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt hoog of laag springen maar de vraag is; vanaf WELK JAAR.... en ik vind nog steeds geen jaartal in je nieuwe antwoord. Dus jouw antwoord kan nooit goed zijn.