Mijn oma heeft haar bovenbeen gebroken, ze kan niet met het OV reizen, krijgt ze rolstoel taxi vergoed van de zorgverzekeraar?

Oma kan niet lopen, ze mag alleen gebruik maken van een rolstoel. Omdat ze alzheimer heeft kan ze ook niet zelfstandig met het OV.

De familie wil graag met oma uit eten. Maar door haar been kan ze niet bij iemand in de auto.

Dus een rolstoel taxi zou een goede oplossing zijn. Maar daar hangt een aardig prijskaartje aan.

Kan ze dit declareren bij de zorgverzekering?

1.5K

Antwoorden (3)

Nee, een taxirit naar een familietreffen zal niet vergoed worden door de zorgverzekeraar.
7 jaar geleden
Neem eens contact op met de bijzondere Bijstand in je gemeente. het is niet in alle gemeentes hetzelfde maar vaak kun je een kortingskaart krijgen voor de deeltaxi(ook voor rolstoel) Meestal heb je wel een verklaring van de dokter nodig. Misschien kun je op de site van de gemeente ook al wel wat vinden
7 jaar geleden
Jawel: als zij volledig rolstoelafhankelijk is, komt ze in aanmerking voor vergoeding van zittend ziekenvervoer.

Maar: daar heeft ze niets aan voor vervoer naar een familielid. Zittend ziekenvervoer vanuit de zorgverzekering is namelijk uitsluitend voor bezoeken aan een medisch specialist. (En, bij één of twee zorgverzekeraars, van en naar alle zorgverleners waarvan de zorg vergoed wordt vanuit de basisverzekering.)

Voor recreatief vervoer binnen gemeentegrenzen is er de WMO, maar die heeft pas een verantwoordelijkheid bij een langdurige handicap (=langer dan zes maanden).

Bij een tijdelijk probleem wordt er in principe vanuit gegaan dat iemand dat ook tijdelijk zelf of binnen het netwerk kan oplossen. Als je met de familie uit eten gaat en je legt met z'n allen geld bij elkaar, kan oma vast wel mee. Of één van jullie huurt een rolstoelauto voor een dagje of een weekend en haalt haar zelf op. Of misschien kan ze toch wel mee in een gewone auto, als er voldoende beenruimte is en met hulp van een transferplank? Ik weet niet wat de redenen zijn dat ze niet in een gewone auto kan zitten. Eventueel zou je de hulp kunnen vragen van een ergotherapeut om te beoordelen hoe dit toch mogelijk zou zijn. Als de verwachting is dat ze langer niet vervoerd kan worden vanwege haar been, is dat toch wel handig om te weten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Trouwens, als ze niet zelfstandig met het OV kan reizen, kan ze een OV-begeleiderskaart aanvragen. Ze mag dan gratis een begeleider meenemen in tram, metro, bus en trein. Als je dan iemand op moet gaan halen van ver om te begeleiden maak je alsnog kosten voor het vervoer, maar al minder dan wanneer iemand geen begeleiderskaart heeft.

Toegevoegd na 22 minuten:
Het zou trouwens wél kunnen zijn dat je oma op grond van haar Alzheimer in aanmerking komt voor een vervoersvoorziening vanuit de WMO. Mogelijk een taxipas voor de regiotaxi/deeltaxi. De precieze regelingen verschillen per gemeente, dus dat zou je moeten navragen. Een aanvraag duurt wel minimaal een paar weken en voor het rond is kan je zo een maand of twee verder zijn. Dus dat is geen oplossing voor de korte termijn, maar mogelijk wel voor de lange. Als ze recht heeft op een indicatie voor (deel)taxivervoer binnen de gemeente, komt ze ook in aanmerking voor een Valys-pas voor ritten buiten de gemeente. Dar geldt trouwens ook als ze een OV-begeleiderskaart zou hebben. Ze mag dan een bepaald aantal kilometers per jaar voor gereduceerd tarief gebruik maken van taxivervoer in heel Nederland.