kan je in januari een kroon plaatsen bij een nieuwe zorgverzekering?

stel ik moet een nieuwe kroon maar heb een basis verzekering
waarop ik in december een andere zorgverzekering met een aanvullend pakket afsluit
om dan in januari op dat nieuwe pakket een kroon te laten plaatsen zou dit kunnen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Ja dat kan. Als je overstapt heb je een nieuw eigen risico, meestal 1000 euro. Wel even goed naar de voorwaarden kijken
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Hoezo 1000 euro?
paulus811
7 jaar geleden
Sorry, geen eigen risico maar een max van 1000 euro voor tandartskosten.
"Bij het afsluiten van een (aanvullende) tandartsverzekering kan je bij bepaalde verzekeraars te maken krijgen met acceptatievoorwaarden. Dat betekent dat je, alvorens je wordt toegelaten als nieuwe klant, een soort keuring dient te ondergaan. Daarbij zal je verzekeraar inzicht willen krijgen in de staat van je gebit.
(...)
Acceptatieprocedure

Verzekeraars hanteren over het algemeen pas acceptatievoorwaarden indien de tandartsverzekering die wordt aangeboden een hoge dekking biedt. Via de acceptatievoorwaarden voorkomen verzekeraars dat klanten met veel achterstallig onderhoud aan het gebit profiteren van de hoge dekking. Op die manier zou je namelijk snel een verzekering kunnen afsluiten om zelf niet voor de hoge kosten op te draaien. Zorgverzekeraars mogen zelf de voorwaarden bepalen waarop ze klanten weigeren of toelaten voor een aanvullende verzekeringen. (...)

Op welke wijze(n) kan je verzekeraar bepalen of je als nieuwe klant wordt toegelaten?

1) Saneringsverklaring

Indien je verzekeraar vraagt om een saneringsverklaring, wil deze in kaart brengen of er nog achterstallig onderhoud dient te worden gepleegd aan je gebit. Met name tandartsverzekeringen met een hoge dekking zullen een dergelijke verklaring vragen. Een dergelijke verklaring, ook wel tandartsverklaring genoemd, wordt opgesteld door je eigen tandarts. Deze voert ook de controle uit.

2) Vragenlijst

Een andere, minder ingrijpende wijze van beoordelen van je gebit vindt plaats door middel van vragenlijsten. Bij tandartsverzekeringen die een gemiddeld tot hoge dekking hebben, wordt van je gevraagd een vragenlijst in te vullen met vragen over de staat van je gebit. De vragenlijst zal door een onafhankelijke en deskundige adviseur worden beoordeeld. Deze zal op zijn beurt de verzekeraar een positief of negatief toelatingsadvies geven. Wordt je afgewezen? Dan ben je verplicht dit te melden bij alle andere verzekeraars waar je in de toekomst een tandartsverzekering wilt afsluiten.

3) Wachttijd

Bij sommige verzekeraars wordt je dan wel automatisch geaccepteerd als nieuwe klant, maar krijg je te maken met een wachttijd. Dat betekent dat je niet gelijk alle behandelingen vergoed krijgt, maar bijvoorbeeld 6 maanden tot een jaar moet wachten alvorens je een bepaalde behandeling vergoed krijgt.(...)

Het hangt dus van de verzekeraar af.
Computoon